سوریه سازمان ملل را به تعلل در تحقیق پیرامون حملات شیمیایی متهم کرد

سوریه سازمان ملل را به تعلل در تحقیق پیرامون حملات شیمیایی متهم کرد
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 17:16

نماینده سوریه در سازمان ملل، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را به طفره روی در تحقیق درباره حملات شیمیایی داعش متهم و بر جانبداری این سازمان علیه کشورش در تحقیقات تاکید کرد.

العالم - سوریه

بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، کشورش علیرغم سختی چالش‌هایی که ارتش سوریه و متحدانش در نتیجه جنایات سازمان‌های تروریستی و حامیانشان با آن روبرو هستند هرگز از هیچ یک از این سلاح‌های ممنوعه یا مواد شیمیایی سمی استفاده نکرده است.

سوریه در سال ۲۰۱۳ به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوست و با سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی همکاری کرد تا ذخایر این سلاح‌ها و تأسیسات تولید آنها را نابود کنند که طبق گزارش‌های مربوطه در مدت زمان بی‌سابقه‌ای در اواسط سال ۲۰۱۴ انجام شد.

صباغ همچنین خاطرنشان کرد: همکاری سوریه با این سازمان و ایفای تعهداتش به موجب کنوانسیون با دروغ پردازی کشورهای غربی، راه اندازی کمپین‌های گمراه کننده، اعمال فشار برای اتخاذ تصمیمات نادرست و ایجاد مکانیزم‌های غیر قانونی در راستای سیاسی کردن آشکار فعالیت این سازمان و منحرف کردن آن از اهداف خود رو به رو شد.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات، گزارش‌های دبیرخانه فنی و تیم‌های آن را به بخش مهمی از پویش خصمانه علیه سوریه تبدیل و به فعالیت سازمان و اعتبار گزارش‌ها و حرفه‌ای بودن کارکنان آن آسیب وارد کرد، توضیح داد: وزارت امور خارجه سوریه در دهم ماه میلادی گذشته با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی موضع سوریه را در خصوص گزارش‌های دبیرخانه فنی و اطلاعات نادرست آن‌ها طی سال‌ها را اعلام کرد که بهانه‌ای برای اتهامات واهی به سوریه در نهادهای تصمیم گیری سازمان شده است. سوریه با وجود ناامیدی از رویکرد اشتباه و نامتوازن متولیان سازمان به همکاری مثبت و سازنده خود با دبیرخانه فنی و تیم‌های آن ادامه می‌دهد. همچنین نامه‌ای به معاون دبیرکل در امور خلع سلاح ارسال شد که شامل نگرانی‌های سوریه در مورد این گزارش‌ها بود و از او خواسته شد تا اعضای شورای امنیت را در مورد آنها مطلع کند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها