اهداف دیدار گانتس و پادشاه اردن از دیدگاه رسانه‌های عبری

اهداف دیدار گانتس و پادشاه اردن از دیدگاه رسانه‌های عبری
جمعه 17 دی 1400 - 21:43

رسانه‌های عبری نشست چهارشنبه ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را گامی در مسیر احیای روابط بین دو طرف ارزبابی کردند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش سما، طبق اعلام رسانه‌های عبری گانتس علاقه شخصی به احیای رابطه تل‌آویو و امان دارد که از چندی قبل دچار تنش شده و در دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به سطح نادری رسید.

این رسانه‌ها به دو هدف دیگر از این نشست اشاره کردند که عبارتند از تمایل پادشاه اردن برای شنیدن مستقیم از گانتس، در مورد اقدامات تل‌آویو در بهبود روابط فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین سیاست این رژیم در قبال سوریه.

روابط رژیم صهیونیستی و اردن، به‌ویژه در خصوص اقدامات این رژیم در شهر قدس و مسجد الاقصی اغلب شاهد تنش‌هایی بوده است اما بدترین دوره در زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو بود.

وب سایت خبری "تایمز آو اسرائیل" گزارش داد که روابط اسرائیل با اردن در چند سال گذشته عمدتاً به دلیل اختلافات شخصی بین نتانیاهو و ملک عبدالله دوم به پایین ترین سطح خود رسید و دو طرف در ماه‌های اخیر (پس از تشکیل دولت جدید به ریاست نفتالی بنت) برای بهبود آنها تلاش کرده‌اند.

روزنامه اسرائیلی "اورشلیم پست" هم نوشت که بنی گانتس در فوریه ۲۰۲۰، قبل از انتخابات سراسری اسرائیل، با پادشاه اردن دیدار کرد. چند هفته پس از اولین دیدار وزیر جنگ با پادشاه اردن، گانتس گفت که حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون در پیشرفت روابط اردن و اسرائیل اختلال ایجاد کرده است.

روزنامه اسرائیلی معاریو نیز به نوبه خود نوشت: بن بست روابط با اردن در دوران نتانیاهو گرچه ریشه در روابط شکننده پادشاه و نخست وزیر سابق داشت، اما بیشتر مربوط به سیاست‌های مرتبط با موضوع فلسطین بود.

این روزنامه نوشت: ملک عبدالله دوم، اقدامات نتانیاهو علیه تشکیلات خودگردان فلسطین و خودداری وی از انجام اقداماتی برای بهبود اوضاع در کرانه باختری را اقدامی علیه خود و آسیب رساندن به ثبات اردن می‌دانست.

دولت فعلی اسرائیل از زمان تشکیل در ژوئن ۲۰۲۰، اعلام کرده که توسعه روابط با اردن و مصر از اولویت‌های اصلی آن است. به نحوی که در ژوئیه ۲۰۲۰، نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پادشاه اردن که در سپتامبر همان سال پذیرای اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم بود، ملاقات کرد.

اورشلیم پست در این باره نوشت: دولت بنت حتی در جهت تلاش برای تقویت روابط اسرائیل و اردن، میزان آبی که اسرائیل به اردن می‌فروشد را دو برابر کرد و سطح صادرات خود را به کرانه باختری افزایش داد.

طبق اعلام این روزنامه تمامی مراحل نزدیک شدن اسرائیل و اردن توسط دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن حمایت می‌شود.

دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد گانتس در گفتگو با پادشاه بر اهمیت استراتژیک روابط قوی و پایدار بین اسرائیل و اردن تاکید کرد.

این گفتگوها بر موضوعات امنیتی و سیاسی متمرکز بود و گانتس از پادشاه اردن به خاطر رهبری و نقش تعیین کننده اردن در حفظ صلح و ثبات منطقه تشکر کرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نوبه خود خاطرنشان کرد که دیدار گانتس با پادشاه اردن یک هفته پس از دیدار وزیر جنگ اسرائیل با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای این بود که پادشاه می خواست مستقیماً از گانتس درباره دیدارش با ابومازن (عباس) و اقداماتی که برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و بهبود اوضاع در کرانه باختری انجام می‌دهد، بشنود.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشده است، نوشت: "پیام اصلی پادشاه به وزیر دفاع این بود: تبریک می‌گویم. ادامه بده."

طبق نوشته این روزنامه پادشاه اردن به صراحت گفته است که "ثبات در کرانه باختری برای اردنی‌ها بسیار مهم است."

همچنین هاآرتص نوشت که پادشاه اردن مایل است شاهد پیشرفت سیاسی باشد، اما می‌داند که با توجه به واقعیت سیاسی در اسرائیل، تقویت همکاری‌های امنیتی و اقتصادی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بهترین چیزی است که می‌توان به آن دست یافت.

سوریه

روزنامه هاآرتص علاوه بر روابط دوجانبه اردن و اسرائیل و موضوع فلسطین، به موضوع دیگری که مورد بحث پادشاه اردن و وزیر جنگ اسرائیل بود یعنی اوضاع سوریه پرداخت.

به گزارش ایسنا، این روزنامه عبری در این باره نوشت: مسئله فلسطین تنها موضوع دیدار گانتس و پادشاه اردن نبود و شاید حتی موضوع اصلی دیدار آنها که یک ساعت و نیم به طول انجامید، نبود. اردنی ها می خواهند در مورد وضعیت سوریه صحبت کنند. پادشاه اخیراً برای احیا و گرم کردن روابط با نظام سوریه تلاش کرده است، زیرا فهمیده که اسد در قدرت باقی خواهد ماند و همچنین مرز اردن با سوریه حساس ترین نقطه است.

هاآرتص ادامه داد: همکاری امنیتی با اسرائیل در مورد وضعیت سوریه برای اردنی‌ها حیاتی است و اردن نیز مانند دیگر کشورهای منطقه نگران عقب نشینی آمریکا است.

پربیننده ترین خبرها