مذاکرات وزیر خارجه اردن با دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها علیه سوریه

مذاکرات وزیر خارجه اردن با دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها علیه سوریه
يکشنبه 26 دی 1400 - 19:15

روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع اردنی نوشت که وزیر امور خارجه اردن در سفر خود به واشنگتن با مقامات دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها علیه سوریه گفت و گو کرده است.

العالم - سوریه

این روزنامه سوری امروز (یکشنبه) به مقل از این منابع نوشت: یکی از اهداف سفر «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن به واشنگتن، گفت و گو با مقامات دولت «جو بایدن» برای افزایش ابتکارات ویژه آمریکا برای پروژه‌های «بهبود زودهنگام» برای کاهش فشارهای زندگی که مردم سوریه به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه آن‌ها از آن رنج می‌برند.

به نوشته الوطن، این اقدام پس از آن انجام می‌شود که روابط سوریه و اردن در پی مکالمه تلفنی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و «عبدالله دوم» شاه اردن در سوم سپتامبر گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

این منابع پیش بینی کردند که این سفر به همکاری‌های بیشتر اردن و سوریه در دو پرونده اقتصادی و سیاسی منجر شود و امان استثناهای جدیدی از «قانون قیصر» در رابطه با روابط خود با دمشق به دست آورد.

الصفدی که به آمریکا سفر کرده است، پیشتر در گفت و گو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» گفته بود که آنچه می‌بینیم این است که بحران سوریه ۱۱ سال است ادامه دارد و ما باید برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهیم و ادامه تمرکز بر روش‌های منفی که نتوانسته‌اند به نتیجه برسند، ممکن نیست.

پیشتر نیز روزنامه «آب سرور» سوریه در ۱۹ مرداد امسال فاش کرد که اردن برای عادی‌سازی روابط اقتصادی با سوریه تلاش می‌کند و این مقدمه‌ای برای بازگشت برنامه‌های سیاسی امان در قبال دمشق و همکاری با نظام بشار اسد می‌باشد.

این روزنامه که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود، نوشت: شاه اردن تشکیل یک گروه ویژه در سوریه که روس‌ها و نظام بشار اسد را شامل شود جهت تلاش برای پایان دادن به بن بست و شروع یک روند سیاسی جدید را به واشنگتن و اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است.

روزنامه یاد شده خاطرنشان کرد که این تحولات پس از اظهارات جنجالی «عبدالله دوم» شاه اردن در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» (CNN) آمریکا صورت می‌گیرد که در آن می‌گوید نظام سوریه باقی می‌ماند.

وی در این مصاحبه گفت که عمر [ نظام ] بشار [ اسد ] طولانی است… نظام وجود دارد بنابراین ما باید در تفکر خود بالغ باشیم… آیا این کارها برای تغییر رژیم است یا تغییر رفتار رژیم، اگر تغییر در رفتار رژیم است باید برای متحد شدن جهت گفت و گو با آن باید چه کنیم؟ زیرا همه برای انجام آن جمع شده‌اند اما فعلا هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا دسامبر ۲۰۱۹ قانون قیصر را تصویب کردند و دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده نیز آن را ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و این قانون چهارشنبه گذشته (۲۸خرداد/۱۸ ژوئن) به اجرا گذاشته شد.

به دنبال اجرای این قانون، دولت آمریکا ۳۹ شخصیت سوری از جمله رییس جمهوری سوریه و همسرش را به دلایل واهی تحریم کرد و همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشورهای دوست این کشور فعالیت می‌کنند، مشمول این قانون‌است.

این تحریم‌ها علیه کمک کنندگان به سوریه برای تولید نفت، تامین کنندگان نیازهای جنگی و فنی نیروهای این کشور نیز اعمال می‌شود.

روابط میان امان و دمشق که از زمان آغاز بحران در سوریه کاهش یافته بود، از بیش از دو سال پیش به دنبال بازگشایی گذرگاه مرزی جابر-نصیب، بهبود یافته است.

پربیننده ترین خبرها