در حاشیه معامله "اعتراف به گناه" نتانیاهو؛

تزلزل حکومت، آنچه اعضای دولت بنت می‌بینند و انکار می‌کنند

تزلزل حکومت، آنچه اعضای دولت بنت می‌بینند و انکار می‌کنند
پنج‌شنبه 30 دی 1400 - 15:14

از لحظه ای که ایده معامله "اعتراف به گناه" نتانیاهو مطرح شد، ایده ای که به خروج نتانیاهو از عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی خواهد انجامید، یک یک اعضای دولت نفتالی بنت پی بردند که وقوع این امر به مثابه از بین رفتن بهانه‌های بقای این دولت است و دیگر نیازی به وجود آن نخواهد بود، لذا هریک آغاز به آماده شدن جهت رقابت انتخاباتی جدیدی برای مرحله پسا نتانیاهو کردند.

العالم-تحلیل روز

داستان از آنجایی شروع شد که رسانه های اسرائیلی از معامله ای صحبت کردند که وکیل‌های نتانیاهو با دادستانی کل انجام می‌دهند تا وی، در مقابل بستن پرونده های باز خود و ترک زندگی سیاسی اش، به گناهان خود اعتراف کند.

از اولین لحظه ای که احتمال وقوع چنین توافقی اعلام شد، در میان سیاستمداران و نخبگان صهیونیستی صحبت از سقوط دولت نفتالی بنت و پناه بردن به انتخابات عمومی برای تغییر کامل نقشه سیاسی اسرائیل آغاز شد. این یعنی رقبایی که قبلا برای هدف مشترک بیرون راندن نتانیاهو از حکومت، موقتا اختلافات خود را کنار گذاشته بودند، دوباره به عرصه رقابت باز خواهند گشت.

با وجود اینکه همه اعضای دولت تناقض ها، ساقط شدن خود بخاطر نتانیاهو را نفی می کنند، همه آنها سریعا به آماده کردن خود برای مرحله مابعد نتانیاهو و نظم دهی مجدد امور مشغول شدند. هریک از سه رئیس دولت کنونی، آغاز به اقدامات عملی کرد تا ثابت کند که در رهبری مرحله پیش رو و مبارزه با جانشینان نتانیاهو در حزب لیکود، شایستگی بیشتری دارد.

دیدار بنی گانتز با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و پس از آن با پادشاه اردن، با فضای رقابتی پیش روی او بی ارتباط نیست، بویژه اینکه تصویب نشدن پیش نویس قانون سربازی اجباری در کنست، عمیقا نشان داد که یکپارچگی تشکیل دهندگان دولت کنونی به طور کامل از میان رفته است.

گانتز همانطور که به نظر می آید، خود را به عنوان جایگزین منطقه ای و بین المللی مناسبی مطرح می کند و علاوه بر آن، تلاش می کند خود را در میان اسرائیلی ها جانشین اسحق رابین معرفی کند.

با فاصله کمی از این شخص، لائیر لاپید ایستاده که تلاش می کند وجهه دیپلماتیک مورد قبولی از خود ارائه کند و بگوید که درصدد اقناع شرکای خود به ضرورت مذاکره با فلسطینی ها، باز کردن راه ارتباطی با عرب ها و تثبیت ایده تامین امنیت با تفاهم منطقه ای به رهبری بایدن است.

و اما بنت، که مخاطبانش کاملا متفاوت هستند، اظهاراتی شبیه به نتانیاهو دارد زیرا متوجه شده که مخاطبان نتانیاهو، از جناح راست ملی ومذهبی هستند و می توانند او را در قدرت نگه دارند. بنابراین، عمده اظهارات وی مربوط به توسعه شهرک سازی، نادیده گرفتن هرگونه دیدار با فلسطینی ها و بسنده کردن به طرح های اقتصادی و امنیتی در رابطه با آنها است.

بدون شک باقی روسای احزاب مشارکت کننده در دولت بنت، هریک تلاش می کند که احتمال حضور خود در حکومت آینده را بوسیله کسب کرسی های بیشتر در کنست، افزایش دهد. در راس این افراد آویگدور لیبرمن رئیس حزب اسرائیل خانه ما و میراف میخائیلی رئیس حزب کار هستند و شاید به ذهنشان رسیده باشد که به بهترین متحد برای مرحله بعدی فکر کنند.

تکذیب در دولت بنت به معنای تایید است و هرچه سیاستمداران آن، این دولت شکننده را پایدار جلوه دهند، در درون خود اطمینان دارند که عمر آن طولانی نخواهد بود و با سرعت به سوی ساعت صفر حرکت می کند. لذا هریک از آنها آماده رقابت با لیکود پسا نتانیاهو و همچنین رقبای کنونی خود هستند و مهم تر از آن، هریک آغاز به شیرین زبانی برای هوادارن احتمالی خود در انتخابات آینده کرده اند.

پربیننده ترین خبرها