آیا شمارش معکوس جنگ جهانی سوم آغاز شده است؟

آیا شمارش معکوس جنگ جهانی سوم آغاز شده است؟
پنج‌شنبه 7 بهمن 1400 - 17:40

گفته می‌شود گزارش‌های اروپایی و آمریکایی این روزها با دامن زدن به اتهامات و سخنان ضد روسی درصدد تشدید تنش در اروپای شرقی است، این درحالی است که روسیه معتقد است  این گزارش‌ها، نادرست و ادعاهای پوچی است که هدف از آن آمادگی آمریکا و اروپا برای تحمیل  تحریم های جدید اقتصادی و توجیه گسترش اعضای پیمان اتلانتیک شمالی در  شرق است ، که مسکو با آن به شدت مخالف بوده و آن را عنوان تهدیدی برای امنیت ملی روسیه می داند.

العالم - درگوشی

روسیه به نوبه خود خواهان یک تعهد کتبی غربی "آمریکایی-اروپایی (ناتویی)" برای عدم عضویت اوکراین در ناتو است و 17 دسامبر دو پیش نویس توافقنامه با آمریکا و "ناتو" درباره پرونده تضمین های امنیتی ارائه کرد. که در متن مذاکرات دو طرف است بدون اینکه به نتیجه ای برسد.

اوکراین افزون بر روسیه، مرزهای مشترکی با چند کشور اتحادیه اروپا دارد و جمهوری شوروی سابق روابط اجتماعی و فرهنگی عمیقی با مسکو دارد و مردم آن نیز به شکل گسترده ای به زبان روسی سخن می گویند.

درخواست مکرر روسیه از آمریکا، اروپا و متحدان آنها در ناتو برای اطمینان از عدم عضویت اوکراین در ناتو و فشارهای مکرر آن برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به سازمانهای اروپایی، به ویژه ناتو، با افزایش تنش اروپا و تلاش برای کشاندن روسیه به یک درگیری زودهنگام با اروپا روبرو شد به گونه ای که آندریه دودا رئیس جمهوری لهستان 25 نوامبر، خواهان افزایش آمادگی نیروهای ناتو در شرق اروپا شد ، و پس از دیدار با ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در بروکسل گفت: "من از دبیر کل خواستم تا نیروهای ناتو در این قسمت از اروپا در ناتو شرقی افزایش یابد.

از سوی دیگر، روسیه هرگونه قصد حمله به اوکراین را تکذیب می کند، هرچند که گزارش های آمریکا ازبسیج حدود 100 هزار نیرو در مرزهایش با اوکراین خبر می دهد و به شدت برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به نهادهای اروپایی، به ویژه پیمان آتلانتیک شمالی، فشار می آورد.

گفتنی است یک منبع از پنتاگون آمریکا اوایل ژانویه 2022، اعلام کرد که مسکو در حال جمع آوری بیش از100 هزار نیرو ، 13000 تانک و بیش از 1800 قبضه توپ در مرز با اوکراین است. بر اساس آخرین اطلاعات یک منبع دیگر از پنتاگون نیز گفت: «تنش با روسیه بر سر اوکراین همچنان وجود دارد و تغییر بسیج نیروهای روسیه از نظر تعداد و کیفیت هیچ تغییری در تهدیدهای کرملین ایجاد نکرده است .

استولتنبرگ نیز اواسط ماه جاری، با زبان بی زبانی در رادیو لهستان اعلام کرد که هم پیمان «ناتویی» از «توسعه طلبی » و «استقرار نیروها در شرق» دست برنمی‌دارد و «اکنون نسبت به امنیت اروپا در مقطع حساسی هستیم. و باید با روسیه، گفت‌وگو کنیم.

اشتهای اروپا در حال افزایش است و خواسته‌هایش فقط به خروج روسیه از اوکراین محدود نمی شود، بلکه درخواستهایش افزون بر اوکراین شامل گرجستان و مولداوی نیز است زیرا استولتنبرگ روز چهارشنبه از روسیه خواست نیروهای خود را از اوکراین ،گرجستان و مولداوی خارج کند. و حق هر کشور در تعیین ادتلاف های نظامی آنان را به رسمیت بشناسد.

این تهدیدات ناتو با تهدید مستقیم آمریکا در دوشنبه گذشته همراه شد به گونه ای که جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت آمریکا به دنبال "تهدید حمله روسیه به اوکراین" آماده ارسال 8.5 هزار نیروی نظامی به اروپای شرقی است . اما عین حال تصریح کرد که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و سخن از آماده باش کامل یگان های نظامی است.

به دنبال آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از جو بایدن جانشین خود، به خاطر برنامه های اخیر خود مبنی بر اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به اروپای شرقی انتقاد شدید کرد، گفت: اقدامات بایدن، جنگ جهانی سوم را در پی دارد .

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیشتر تهدید کرده بود که در صورت ادامه اقدامات دشمنانه غرب علیه روسیه ، این کشور نیز اقدامات نظامی و فنی مناسبی اتخاذ خواهد کرد.

با توجه به مطالب فوق و گزارش های موجود،هرگونه تماس فیزیکی روسیه با آمریکا،اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی ، ساختار امنیتی اروپا کاملا تهدید می شود و شعاع ویرانگری آن ممکن است همه کره زمین را در بربگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها