رقابت چین و آمریکا بر سر لاشه جنگنده آمریکایی+فیلم

شنبه 9 بهمن 1400 - 15:42

سقوط جنگنده «اف-35 سی» آمریکا در دریای جنوبی چین به یکی از نگرانی‌های آمریکا تبدیل شده که چین زودتر از این کشور به لاشه این جنگنده دست پیدا کند.

العالم - اسیا
پس از سقوط روز گذشته جنگنده «اف-35 سی» یکصد میلیون دلاری آمریکا پس از بلند شدن از عرشه ناو هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» در دریای چین جنوبی، رقابت‌ دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا برای دستیابی به لاشه این هواپیما ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، نیروی دریایی ایالات متحده تأیید کرد که ویدئوها و تصاویر فاش شده از سقوط جنگنده اف-۳۵ واقعی است و «هایلی سیمز» سخنگوی ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ویدئو و تصاویری که رسانه‌ها روز گذشته (جمعه) پوشش دادند، از عرشه یو اس اس کارل وینسون در هنگام سقوط گرفته شده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد که در پی وقوع این حادثه نیروی دریایی ایالات متحده در حال رقابت برای دستیابی به لاشکه جنگنده اف 35 از اعماق دریای چین جنوبی است زیرا پس از سقوط از روی ناو هواپیمابر و غوطه‌ور شدن، فناوری بسیار طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای را به همراه دارد که اگر چین اول به آن دستیابی پیدا کند، همچون کودتا خواهد بود.
طبق این گزارش، نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد جنگنده اف 35 سی روز دوشنبه در جریان یک عملیات روزانه بر روی عرشه ناو یو اس اس کارل وینسون سقوط کرد و شش ملوان و خلبان آن که قبل از سقوط هواپیما به داخل دریا از آن خارج شدند، زخمی شده‌اند.

این جنگنده بسیار پیشرفته ایالات متحده که یک هواپیمای رادارگریز به قیمت یکصد میلیون دلار است، حامل فناوری بسیار محرمانه است که اگر در اختیار چین قرار گیرد، یک امتیاز اطلاعاتی برای پکن محسوب خواهد شد.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در این خصوص گفت: «ما قطعاً از هر نظر به ارزش یک جنگنده اف 35 واقف هستیم و به تلاش برای بازیابی هواپیما ادامه می‌دهیم و این کار را با در نظر گرفتن ایمنی در درجه اول انجام می‌دهیم اما به وضوح منافع امنیت ملی ما نیز در این قضیه در نظر گرفته می‌شود».شبکه «بی بی سی» نیز گزارش کرد که این جنگنده از جدیدترین جنگنده‌های نیروی دریایی آمریکا است که به تجهیزات سری مجهز است و البته علی‌رغم انتشار این خبر، سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که پکن هیچ علاقه‌ای به این هواپیمای جنگی آمریکا ندارد.

پربیننده ترین خبرها