بررسی پرونده 26 نامزد ریاست‌جمهوری عراق در پارلمان/ اسامی نامزدها دوشنبه اعلام می شود

بررسی پرونده 26 نامزد ریاست‌جمهوری عراق در پارلمان/ اسامی نامزدها دوشنبه اعلام می شود
شنبه 9 بهمن 1400 - 19:37

در بحبوحه اختلافات دو حزب کُردی بر سر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری، پارلمان عراق اعلام کرد که اسامی نامزدهای تصدی سمت ریاست‌جمهوری این کشور را دوشنبه هفته جاری اعلام خواهد کرد.

العالم- عراق

به گزارش العالم به نقل از العربی الجدید، پارلمان عراق، امروز- شنبه- در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسامی نامزدهای سمت رئیس‌جمهوری پس از بررسی رزومه و پیشینه آنها، روز دوشنبه منتشر خواهد شد.

پیش از این نیز، "حاکم الزاملی" معاون اول رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که امروز ریاست یک جلسه گسترده را در صحن پارلمان برای بررسی پرونده‌های 26 نامزد تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور بر عهده داشته که طی آن، پرونده این افراد از نظر محدودیت‌های کیفری، مسؤولیت پذیری، عدالت، مدارک تحصیلی و صحت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

به موجب ماده یک قانون اساسی عراق نامزد رئیس‌جمهوری باید از پدر و مادر عراقی و دارای حداقل 40 سال سن، حسن شهرت و پیشینه سیاسی و معروف به پاکدستی، عدالت و خدمت صادقانه به میهن باشد.

از زمان سرنگونی رژیم صدام در عراق در سال 2003، پست ریاست جمهوری همواره سهم کُردها و به‌خصوص حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده و این حزب در این دوره، "برهم صالح" را برای این سمت معرفی کرده است.

در مقابل حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «"مسعود بارزانی"، "هوشیار زیباری" را نامزد رئیس جمهوری کرده است.

طبق این گزارش، "رزگار محمد امین" نخستین قاضی دادگاه سران رژیم بعث یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده به شمار می‌رود.

پربیننده ترین خبرها