گزارش العالم از آخرین تحولات درباره فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور عراق

شنبه 9 بهمن 1400 - 22:41

مدیر دفتر العالم در بغداد گزارش داد، بیانیه پارلمان عراق درباره نامزدی 26 نفر برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری از طریق وب‌سایتی که پارلمان برای تسهیل این فرآیند اختصاص داده، اعلام شده است.

العالم- عراق

"نوید بهروز" تصریح کرد، تکلیف سمت ریاست‌جمهوری در عراق از طریق توافق میان دو حزب اصلی کُردها یعنی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان مشخص می‌شود و این توافق تاکنون حاصل نشده است.

خبرنگار العالم افزود، اختلافات شدیدی میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان وجود دارد. هر دو حزب تا کنون درباره گزینه ویژه خود سخن گفته اند این در حالی‌ است که طبق عرف سیاسی حاکم از سال 2003، می‌بایستی اتحادیه میهنی کردستان برای ریاست‌جمهوری نامزد معرفی کند و این بار، اتحادیه میهنی کردستان می‌خواهد بار دیگر ریاست‌جمهوری "برهم صالح" را تمدید کند در حالی‌که حزب دموکرات کردستان در اقدامی بی‌سابقه بعد از سال 2003، "هوشیار زیباری" را نامزد تصدی این پست کرده است.

جنبش "نسل جدید"- حزب کُرد معارض در کردستان- امروز 10 شرط را در ازای انصراف از نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری و موافقت با نامزد پیشنهادی یکی از دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان در عراق، اعلام کرد.

این در حالی‌ست که در بحبوحه اختلافات دو حزب کُردی بر سر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری، پارلمان عراق اعلام کرد که اسامی نامزدهای تصدی سمت ریاست‌جمهوری این کشور را دوشنبه هفته جاری اعلام خواهد کرد.

حاکم الزاملی" معاون اول رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز ریاست یک جلسه بزرگ را در صحن پارلمان برای بررسی پرونده‌های 26 نامزد تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور بر عهده داشته است.

پربیننده ترین خبرها