ناتو: نیروی رزمی در اوکراین مستقر نمی‌کنیم

ناتو: نیروی رزمی در اوکراین مستقر نمی‌کنیم
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 15:16

دبیرکل ناتو تأکید کرد که در صورت حمله احتمالی مسکو به کی‌یف، این سازمان برنامه‌ای برای استقرار نظامی در اوکراین که عضو ناتو نیست ندارد.

العالم - اروپا

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (یکشنبه) اعلام کرد که ناتو در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، برنامه‌ای برای استقرار نیروهای نظامی در اوکراین که عضو ناتو نیست، ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه «بی بی سی» در این خصوص گفت: «ما هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروهای نظامی در اوکراین نداریم......تمرکز ما بر ارائه پشتیبانی است. بین عضو ناتو بودن و یک شریک قدرتمند و بسیار ارزشمند بودن مثل اوکراین تفاوت است. هیچ تردیدی در این نیست».

اواسط دی ماه نیز استولتنبرگ تصریح کرده بود که در صورت حمله احتمالی روسیه علیه اوکراین، علی‌رغم آنکه مسکو با تحریم‌های اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد اما ناتو مداخله نظامی نخواهد کرد زیرا اوکراین عضو پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو نیست.

علی‌رغم آن که ناتو می‌گوید قصد استقرار نیروهای رزمی در اوکراین را ندارد اما کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و انگلیس در هفته‌های اخیر تحرکات خود را برای تحت فشار قرار دادن روسیه تشدید کرده‌اند.

** استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروهای نظامی در اوکراین ندارد و تمرکز ما بر ارائه پشتیبانی است.

تنش بین مسکو و غرب در ماه‌های اخیر تشدید شده است و غرب روسیه را به تجمع یکصد هزار نیرو در مرز اوکراین و تلاش برای حمله به اوکراین متهم کرده است اما دولت روسیه بارها اعلام کرده است طرحی برای حمله به اوکراین ندارد.

پیش از این گزارش شده بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که به زودی نظامیان آمریکایی را به شرق اروپا اعزام می‌کند و وزارت دفاع آمریکا نیز از آمادگی واشنگتن برای اعزام هشت هزار و ۵۰۰ نظامی به شرق اروپا خبر داده بود.

از طرف دیگر، اوایل امروز، دفتر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که بریتانیا در حال بررسی افزایش حمایت نظامی خود از متحدان ناتو است و احتمالاً نیروهای مستقر در استونی را دو برابر می‌کند.

** بریتانیا مدعی است که پیشنهاد افزایش حمایت نظامی از ناتو در مواجه با افزایش «تهاجمات روسیه» است و انگلیس به دنبال تقویت حمایت از کشورهای شمال اروپا است.

دولت بریتانیا مدعی است که پیشنهاد افزایش حمایت‌های نظامی از ناتو، «در مواجهه با افزایش تهاجمات روسیه» صورت می‌گیرد و در همین راستا احتمالاَ بخش دفاعی ناتو تقویت می‌شود و «حمایت بریتانیا از شرکای شمال اروپا و بالتیک تقویت خواهد شد».

غرب در ماههای اخیر، روسیه را به تجمع نیرو در نزدیکی مرز اوکراین و آماده‌سازی برای حمله به اوکراین متهم کرده است که مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است و تأکید دارد که فعالیت‌ نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود و همچنین گفته است که حق جابجایی نیروهای نظامی روس در درون قلمرو این کشور را جزء حقوق خود می‌داند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها