گزارش العالم؛ هفته سرنوشت‌ساز پیش روی عراق/ تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور

گزارش العالم؛ هفته سرنوشت‌ساز پیش روی عراق/ تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور
دوشنبه 11 بهمن 1400 - 13:01

مدیر دفتر العالم در بغداد خاطرنشان کرد که عراق هفته‌ای سرنوشت‌ساز درباره تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور پیش روی دارد.

العالم- عراق

"نوید بهروز" مدیر دفتر العالم در بغداد، از برخی تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف و دودستگی میان نیروهای شیعه خبر داد.

وی تصریح کرد، پارلمان عراق دوشنبه آینده اسم رئیس‌جمهور را اعلام خواهد و لذا، طرف‌های ذی‌ربط تلاش‌ها و تحرکات‌شان را درخصوص تشکیل دولت عراق و انتخاب رئیس‌جمهور فشرده تر کرده‌اند.
خبرنگار العالم افزود، هدف از این تحرکات حل و فصل اختلافات و دودستگی‌ها در میان نیروهای شیعه برای تفاهم بر سر انتخاب نخست وزیر و تشکیل کابینه و همچنین متحد کردن احزاب کُرد برای سمت ریاست جمهوری به منظور پیشبرد روند سیاسی است.
بهروز در اشاره به دیدار "محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان، "خمیس الخنجر" رهبر ائتلاف "العزم" و "نیچروان بارزانی" در الحنانه با "مقتدی صدر" رهبر جریان صدر، خاطرنشان کرد که در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر نشد.
او در عین حال افزود، در آستانه این دیدار مسعود بارزانی ابتکار عمل سیاسی برای برون‌رفت کشور از بحران سیاسی با هدف حل مشکلات در عرصه سیاسی و متحد کردن نیروها را مورد تأکید قرار داد.
مدیر دفتر العالم تصریح کرد، طرف‌های شیعه در عراق آگاه هستند که اختلافات درونی تاثیراتی منفی بر روند تشکیل دولت و کابنیه جدید خواهد گذاشت.
بهروز گفت که همه احزاب سیاسی در عراق معتقدند که عدم حضور چارچوب هماهنگی‌ شیعیان در روند سیاسی ممکن نیست؛ زیرا این چارچوب از پایگاه گسترده مردمی در جامعه عراق برخوردار است و لذا این طرف‌ها از مقتدی صدر خواستند طرح بارزانی برای خروج از این بحران را بررسی کند.
نوید بهروز با اشاره به اینکه "برهم صالح" و "هوشیار زیباری" دو نامزد حزب دموکرات و اتحادیه میهنی برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری هستند، عنوان کرد که در صورت حمایت الحلبوسی و مقتدی صدر از هوشیار زیباری، شانس او برای تصدی این سمت بسیار خواهد شد.

براساس بیانیه پارلمان عراق اسامی 26 نفر برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری اعلام شده است. قرار است اسامی نهایی نامزدهای سمت رئیس‌جمهوری پس از بررسی رزومه و پیشینه آنها، روز دوشنبه آینده از سوی پارلمان عراق منتشر شود.

تکلیف سمت ریاست‌جمهوری در عراق از طریق توافق میان دو حزب اصلی کُردها یعنی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان مشخص می‌شود و این توافق تاکنون حاصل نشده است.

اختلافاتی میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان وجود دارد.

از زمان سرنگونی رژیم صدام در عراق در سال 2003، پست ریاست جمهوری همواره سهم کُردها و به‌خصوص حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده و این حزب در این دوره، "برهم صالح" را برای این سمت معرفی کرده است.

در مقابل حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «"مسعود بارزانی"، "هوشیار زیباری" را نامزد رئیس جمهوری کرده است.

در همین حال بغداد، امروز (دوشنبه) شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری این کشور بود.

مساله مهم دیگر در عرصه سیاسی عراق نیز تشکیل دولت است. در همین زمینه روز شنبه (9 بهمن ماه) «ثائر مخیف» عضو پارلمان عراق از کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد که مسائل سیاسی بین چارچوب هماهنگی و جنبش صدر در مسیر حل و فصل قرار دارد.

این نماینده عراقی تکمیل توافق چارچوب هماهنگی با جریان صدر در خصوص تشکیل کابینه آتی عراق را مساله ای مهم خواند و گفت: جریان صدر اهمیت مشارکت همه گروه‌ها در فرآیند سیاسی و اولویت دادن به منافع عمومی ملی را درک کرده است.

وی در عین حال افزود: تاکنون هیچ نامی برای نامزدهای نخست وزیری معرفی نشده و پیشنهادی هم داده نشده است لذا همه اسامی مطرح شده غیرواقعی است و در نهایت نام هایی که مطرح نشده‌اند، انتخاب خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها