الدبیبه در جواب پارلمان: دولت لیبی تا انتخابات می‌ماند/سازمان ملل: انتخابات کلید حل بحران است

الدبیبه در جواب پارلمان: دولت لیبی تا انتخابات می‌ماند/سازمان ملل: انتخابات کلید حل بحران است
سه شنبه 12 بهمن 1400 - 12:44

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به لیبی تاکید کرد که تنها راه‌حل برای خروج از بحران در لیبی، صندوق‌های رای و برگزاری انتخابات است، در همین حال نخست وزیر لیبی از فعالیت دولتش تا زمان برگزاری انتخابات خبر داد.

العالم - لیبی

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، استفانی ویلیامز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی، در رشته توییت‌هایی اعلام کرد که با "محمد خالد الغویل"، رئیس حزب "صلح و شکوفایی" در طرابلس، پایتخت لیبی دیدار کرد.

ویلیامز گفت، در جریان این دیدار درباره آینده سیاسی و اقتصادی لیبی از جمله برگزاری انتخابات در این کشور، بحث و گفتگو شد.

وی افزود، احزاب سیاسی در لیبی نقش مهمی در روند انتخابات دارند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که تنها راه‌حل پیش‌روی لیبیایی‌هایی که خواهان خروج از این بن‌بست سیاسی هستند، برگزاری انتخابات در کشور است، به عبارتی صندوق‌های رای تنها راه‌حل موجود است.

این گفته‌ها در حالی مطرح شده که عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی اعلام کرد هفتم فوریه صلاحیت نامزدهای پست نخست وزیری بررسی و در ۸ فوریه، پارلمان برای انتخاب نخست وزیر جدید لیبی تصمیم می‌گیرد.

رئیس پارلمان لیبی از بعضی از سفرا و همینطور استفانی ویلیامز خواست در امور داخلی لیبی دخالت نکنند.

از سوی دیگر عبدالحمید الدبیبه‌ در جریان یک مصاحبه تلویزیونی از تلاش‌های ناامیدکننده صالح برای تجزیه‌ کردن کشور بشدت انتقاد کرد.

وی پس از اعلام این خبر با حمله به صالح، بر پایبندی خود به تداوم کار دولت وحدت ملی تا برگزاری انتخابات تاکید کرد و گفت: که نتایج توافقنامه سیاسی بین المللی در مورد شورای ریاست جمهوری و دولت انتقالی روشن است و ما بر اساس آن کار می‌کنیم.

همچنین او در پیامی توییتری نوشت: هر وقت که لیبیایی‌ها سعی در اتحاد و یکدستی داشتند، عده‌ای با اقدامات فردی خود، تلاش‌های ناامید کننده‌ای جهت تجزیه کشور انجام دادند.

الدبیبه گفت که با همه طرف‌های بین‌المللی تماس گرفته و همه آن‌ها مخالف تلاش‌های رئیس پارلمان درباره شروع مرحله انتقالی جدید هستند.

در این راستا هفته گذشته، ۶۲ نماینده پارلمان لیبی طی بیانیه‌ای مشترک، حمایت خود را از ادامه کار دولت الدبیبه به شرط ایجاد اصلاحات در کابینه، اعلام کردند،

در نتیجه اختلافات بین نهادهای رسمی لیبی در مورد قوانین انتخاباتی و نقش قوه قضاییه در روند انتخابات، بر اساس نقشه راه تحت نظارت سازمان ملل متحد، امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود در ۲۴ دسامبر برگزار شود، وجود نداشت.

تاکنون هیچ تاریخ جدیدی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی توافق نشده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها