رزمایش دریای سرخ؛ حملات راهبردی نیروهای یمنی، تقلای آمریکا و ائتلاف متجاوز

رزمایش دریای سرخ؛ حملات راهبردی نیروهای یمنی، تقلای آمریکا و ائتلاف متجاوز
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 13:07

از روز دوشنبه گذشته رزمایش دریایی توسط فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در دریای سرخ آغاز شده و تا 17 فوریه ادامه خواهد داشت. از مهمترین اهداف رزمایش، تقویت فرماندهی، هدایت و رهبری عملیات‌ دریایی، امنیت دریایی و چگونگی مقابله با مین‌های دریایی عنوان شده است.

العالم- کشکول

این رزمایش، موسوم به "IMX 2022" که در آن9000 نیرو و 50 کشتی از 60 کشور و نهاد بین‌المللی مشارکت دارند، بزرگ‌ترین رزمایش دریایی در خاورمیانه تلقی می‌شود که با بکارگیری هوش مصنوعی و هواپیماهای بدون سرنشین ( پهپاد) در بحرین آغاز شد.

این تمام اطلاعات مربوط به رزمایش و اهداف مدنظر آن است که توسط فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا اعلام شد. ولی ماهیت کشورهای مشارکت‌کننده در آن و جغرافیای رزمایش پرده از مسائل دیگر برمی‌دارد که در بیانیه واشنگتن به آنها اشاره‌ای نشده است. زیرا برای نخستین بار در این رزمایش‌ها، اسرائیل در کنار کشورهای عربی که روابط‌شان را با آن عادی کرده‌اند، مشارکت دارد از جمله مصر، اردن، امارات، بحرین و برخی کشورهای عربی و اسلامی که هنوز "رسما" به قطار عادی‌سازی نپیوسته‌اند مانند بنگلادش، کومور، جیبوتی، عمات، پاکستان، عربستان سعودی، سومالی و نیروهای به اصطلاح یمنی تحت امر دولت مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی.

قدر مسلم آن است که کشورهای مشارکت‌کننده در این رزمایش بزرگ نظامی باید هماهنگی سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی و نظامی زیادی با یکدیگر داشته باشند وگرنه چگونه می‌توان "امنیتی" را که این کشورها برای تامین آن اقدام می‌کنند تقویت کرد، و این همان چیزی ست که آویخای ادرعی، سحنگوی ارتش رژیم اسرائیل در صفحه کاربری‌اش در توییتر به آن اشاره کرده و نوشته است: "ناوگان کشتی‌های جنگی اسرائیل برای تقویت امنیت منطقه و مشارکت منطقه‌ای با ناوگان پنجم دریایی آمریکایی در دریای سرخ آموزش خواهد دید."

درک پیام این رزمایش دشوار نیست؛ زیرا در زمانی برگزار می‌شود که ائتلاف آمریکایی، صهیونیستی، سعودی و امارات در معرض شکست‌های خفت‌باری از سوی نیروهای مسلح یمن قرار گرفته است؛ نیروهایی که عمق جغرافیایی، اقتصادی و امنیتی کشورهای متجاوز را که زمانی ادعای تسلط بر صنعا در طی چند هفته را می‌کردند، تهدید می‌کنند. آمریکا بر این گمان است که این رزمایش به مثابه جنگی روانی علیه نیروهای مسلح یمن است تا آنها را از هدف قرار دادن عمق عربستان و امارات بازدارد.

پیام دیگر این رزمایش مربوط به عادی‌سازی با صهیونیست‌هاست در غیر این‌صورت چرا کشورهای عربی و اسلامی مانند بنگلادش، کومور، جیبوتی، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سومالی و یمن در کنار اسرائیل در آن مشارکت دارند؟! در حقیقت، این رزمایش با حضور این کشورها برگزار می‌شود تا آنها بتوانند روزی بدون هیچ ترس و نگرانی، روابط‌شان با اسرائیل را از حالت محرمانه خارج و آن را علنی کنند.

مشارکت یمن در کنار اسرائیل در این رزمایش قابل توجه است؛ یمنی که در رزمایش حضور دارد "یمنِ عبد ربه منصور هادی و سعودی و امارات" است و یمنی‌ها این یمن را رد می‌کنند و به همین دلیل است که کشورهای متجاوز جنگ ناعادلانه خود را علیه یمن اصیل اسلامی- عربی آغاز کردند؛ یمنی که حاضر نیست وارد باتلاق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شود.

پربیننده ترین خبرها