واکنش آمریکا به کشته شدن ۱۰ زن و کودک در عملیات ترور سرکرده داعش: سکوت!

واکنش آمریکا به کشته شدن ۱۰ زن و کودک در عملیات ترور سرکرده داعش: سکوت!
پنج‌شنبه 14 بهمن 1400 - 23:16

سکوت دولت آمریکا درباره کشته شدن ۱۳ نفر در عملیات ترور سرکرده داعش که ۱۰ نفر از آنها زن و کودک بوده‌اند در میان کاربران فضای مجازی جنجالی شده است.

العالم - امریکا

تلاش دولت آمریکا برای پنهان‌کاری در خصوص کشته شدن ۱۳ غیرنظامی از جمله ۱۰ زن و کودک در عملیاتی در سوریه که به کشته شدن سرکرده داعش منجر شد واکنش کاربران و فعالان فضای مجازی را به همراه داشت.

جو بایدن در بیانیه‌ای امروز پنجشنبه (۳ فوریه/ ۱۴ بهمن) اعلام کرده «ابو ابراهیم القرشی»، سرکرده جدید داعش در جریان یک حمله در شمال غرب سوریه کشته شده است. پایگاه «تایم» نوشته این عملیات که در روستای «أطمة» در نزدیکی مرز ترکیه انجام گرفته حدود ۲ ساعت ادامه داشته است.

مقام‌های دولت آمریکا در بیانیه‌های اولیه با تمرکز بر اینکه هیچ آمریکایی در این عملیات کشته شده تلاش کردند ذهن‌ها را از کشته شدن افراد دیگر در این عملیات منحرف کنند. مثلاً «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون این عملیات را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: «هیچ تلفات آمریکایی نداشتیم. اطلاعات بیشتر به محض آنکه در دسترس قرار بگیرند ارائه خواهد شد.»

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ساکنان آن منطقه گزارش داد که شاهد افتادن جسد چندین فرد در محل حمله بوده‌اند. تنها ساعاتی بعدتر چندین گروه فعال در سوریه گزارش دادند که عملیات آمریکا به کشته شدن ۶ کودک، ۴ زن و سه نفر دیگر منجر شده است.

جو بایدن به سیاق همیشه بعد از آنکه تلاش دولت آمریکا برای پنهان‌کاری درباره این تلفات کارساز واقع نشد تلاش کرده از خودش سلب مسئولیت کند. او در یک سخنرانی که ساعاتی قبل‌تر انجام شد گفت: «از وزارت دفاع آمریکا درخواست کردیم در این عملیات نهایت احتیاط» را داشته باشند تا تلفات غیرنظامی به حداقل برسد و با توجه به اینکه این تروریست اطراف خود را با خانواده‌ها و به خصوص بچه پر کرده بود، ترجیح دادیم به‌جای بمباران محل از نیروهای ویژه استفاده کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: «این گروه عملیاتی هنوز گزارش خود را تکمیل نکرده ولی این را می‌دانیم که هم‌زمان با نزدیک شدن نیروهای ما برای دستگیر کردن این تروریست، او در اقدامی بزدلانه و بدون توجه به حضور خانواده‌ها و دیگر افراد حاضر در ساختمان خود را منفجر کرد، آن هم نه فقط یک کمربند انتحاری بلکه کل طبقه سوم ساختمان را منفجر کرد».

رفتار دولت بایدن واکنش کاربران فضای مجازی را به همراه داشته است. یک کاربر به عنوان مثال، نوشت: «یک گروه بشردوستانه می‌گوید کل خانواده یک کودک در جریان این عملیات کشته شدند. با وود این، بایدن می‌گوید عملیات بی‌نقصی بود و مأموریت به پایان رسید. باید ببینیم این کار به بهبود [عملکرد بایدن] در نظرسنجی‌ها کمک می‌کند یا خیر.»

مجله تایم نوشته هنوز بر سر اینکه چند نفر در جریان عملیات آمریکا کشته شده‌اند اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، گروم موسوم به «ناظران حقوق بشر سوریه» که نزدیک به معارضان سوریه است گفته که در جریان این عملیات ۹ نفر از جمله دو کودک و یک زن کشته شده‌اند. احمد رحال، روزنامه‌نگاری که از محل حمله بازدید کرده گفته ۱۲ جسد را مشاهده کرده است.

پنتاگون یا سایر نهادهای آمریکایی هنوز درباره اینکه چند غیرنظامی در جریان این عملیات کشته شده‌اند ارائه نکرده است.

پربیننده ترین خبرها