انتقاد تند مایک پنس از ترامپ

انتقاد تند مایک پنس از ترامپ
شنبه 16 بهمن 1400 - 08:44

مایک پنس می‌گوید تصور ترامپ درباره اینکه او می‌توانست انتخابات 2020 را باطل کند، اشتباه بود.

العالم - امریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با مطرح کردن انتقاداتی تند بر ضد رئیس سابق خود گفت که دونالد ترامپ اشتباه می‌کرد که معتقد بود پنس (خودش) قدرت تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را دارد که ترامپ به دروغ ادعا کرد از او دزدیده شده است.

پس از شکست در مبارزات انتخاباتی در برابر جو بایدن دموکرات در نوامبر 2020، ترامپ در تلاش برای ماندن در سمت خود، پنس را تحت فشار قرار داد تا از تایید نتایج انتخابات در کنگره در حین ریاست بر روند تأیید در 6 ژانویه 2021 جلوگیری کند.

اما پنس، عنصر وفادار به ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری پر فراز و نشیب او، ترجیح داد مانع از تأیید نتایج انتخابات نشود.

ترامپ از آن زمان تاکنون بارها پنس را تحقیر کرده است و یکشنبه هفته گذشته بیانیه جدیدی صادر کرد و گفت معاون رئیس‌جمهور سابق می‌توانست انتخابات را «لغو» کند.

پنس در سخنرانی خود در انجمن فدرالیست، یک سازمان حقوقی محافظه‌کار، در فلوریدا گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ اشتباه می‌کند. من حق نداشتم انتخابات را لغو کنم.»

پنس افزود: «ریاست‌جمهوری فقط و فقط متعلق به مردم آمریکاست و صادقانه بگویم هیچ ایده‌ای غیرآمریکایی تر از این تصور وجود ندارد که هر فردی بتواند رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب کند.»

اظهارات پنس بیان‌کننده شدیدترین انتقاد او از ترامپ تا به امروز است. سخنگوی ترامپ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.

پنس گفت: «من احساس ناامیدی بسیاری از انتخابات گذشته را درک می‌کنم. من در آن انتخابات درگیر بودم.» پنس به نقل از یکی از رؤسای جمهور قرن نوزدهم آمریکا افزود: «آینده هر چه باشد، می‌دانم که ما آن روز وظیفه خود را انجام دادیم. جان کوئینسی آدامز به ما یادآوری می‌کند: وظیفه از آن ماست؛ نتایج از آن خداست."»

پنس افزود: «و حقیقت این است که موضوع مهمتری از بخت حزبی یا سیاسی ما وجود دارد. خانم‌ها و آقایان، اگر ایمان خود را به قانون اساسی از دست بدهیم، فقط در انتخابات شکست نخواهیم خورد، بلکه کشورمان را از دست خواهیم داد.»

ترامپ نیز بعداً بیانیه‌ای صادر کرد و به مخالفت با پنس پرداخت.

رئیس جمهور سابق گفت: «حق با من بود و همه این را می‌دانند. اگر تقلب یا تخلفات در مقیاس بزرگ وجود داشته است، مناسب بود که آن آرا به قانون‌گذاران (ایالتی) بازگردانده می‌شد تا آنها را بررسی کنند.»

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها