خیز چین و روسیه برای مهار آمریکا و ناتو و تغییر دادن قواعد بازی بین‌المللی

خیز چین و روسیه برای مهار آمریکا و ناتو و تغییر دادن قواعد بازی بین‌المللی
شنبه 16 بهمن 1400 - 10:37

چند روز پیش "کنستانتین سیوکوف" معاون رئیس آکادمی علوم موشکی و توپخانه‌ای روسیه در مقاله‌ای در روزنامه روسی "کوریر"- متخصص در امور صنایع نظامی و دفاعی روسیه- درباره "هموار شدن شرایط عینی" برای ظهور ائتلاف سیاسی- نظامی سخن گفته که مبتنی بر محور مسکو- پکن برای مواجهه با ائتلاف ناتو است.

العالم- تحلیل روز

نگارنده مقاله بر این باور است که اگر چه تناقضاتی بین روسیه و چین وجود دارد ولی در این برهه تاریخی، این دو کشور متحد محسوب می‌شوند و به رغم افزایش فشار نظامی و دیگر فشارها علیه روسیه، ائتلاف نظامی- سیاسی میان روسیه و چین در واکنش به گسترش ناتو در شرق، به حقیقتی واقعی تبدیل شود.

به نظر می‌رسد تحولات شتابنده در روابط روسیه و چین موید نوشتار این روزنامه روسی باشد که می‌گوید نشستی که روز جمعه میان "شی جین پینگ" و "ولادیمیر پوتین" روسای جمهور چین و روسیه برگزار شد و طی آن، تصمیمات، مواضع و توافقات مهمی اعلام شد که نشان‌دهنده همگرایی بزرگ میان پکن و مسکو در تمامی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه مساله مقابله با هژمونی آمریکا و گسترش ناتو است و همین امر، روابط بین‌الملل را وارد دوره جدیدی خواهد کرد.

روسای جمهور روسیه و چین بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن آمده است: روسیه و چین در برابر تلاش‌های نیروهای خارجی برای تضعیف امنیت و ثبات در مناطق مشترک مجاور خود می‌ایستند و قصد مقابله با مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی کشورهای مستقل به هر بهانه‌ای، مخالفت با انقلاب‌های رنگی و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را دارند. از ایالات متحده نیز در این بیانیه مشترک بارها یاد شده و انتقاد از این کشور به خاطر ایجاد اتحاد AUKUS در منطقه هند و اقیانوس آرام با این واکنش روبرو شد: طرفین در مورد تأثیر منفی راهبرد هند-اقیانوس آرام ایالات متحده بر صلح و ثبات در منطقه بسیار هوشیار هستند. این دو رئیس‌جمهور همچنین در بیانیه پایانی مخالفت خود را با گسترش بیشتر ناتو و تشکیل ائتلاف نظامی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا ابراز داشتند و هشدار دادند "رویکردهای ایدئولوژیک نظامی آمریکا و همپیمانانش خطری علیه روسیه و چین تشکیل می‌دهند". مسکو و پکن همچنین از تمام قدرت‌های هسته‌ای خواستند تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را که از در خارج از مرزهای‌شان مستقر ساخته‌اند، خارج کنند.

به منظور خلع سلاح اقتصادی آمریکا و اروپا، که در صورت وقوع هرگونه رویارویی روسیه و ناتو در ارتباط با اوکراین، استفاده می‌شود ولادیمیر پوتین از دو توافقنامه جدید به ارزش 117.5 میلیارد دلار میان روسیه و چین در بخش نفت و گاز رونمایی کرد که به موجب آن، طرفین متعهد شدند صادرات از خاور دور روسیه را افزایش دهند که می‌تواند وابستگی مسکو به مشتریان سنتی خود در اروپا را کاهش دهد.

واضح است که روسیه از مرحله محکوم کردن به مرحله اجرایی کردن منتقل شده است به عبارتی انتقال از مرحله اعتراض به نفوذ و گسترش ناتو به سمت شرق، به مرحله اتحاد با ابرقدرت شرقی یعنی چین که همچنین در معرض تهدید آمریکا و ناتو قرار دارد، تا نه تنها مانع از گسترش ناتو به سمت شرق شوند بلکه با آن نیز مقابله کنند به‌خصوص اگر کشورهایی مانند بلاروس و کره‌شمالی و سایر کشورهای در معرض تهدید آمریکا و ناتو به این اتحاد جدید بپیوندند در آن زمان می‌توان گفت که خرس روسی و اژدهای چینی و متحدان آنها موفق شدند ناتو را مهار کنند و قواعد بازی بین‌المللی را تغییر دهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها