هشدار شدیداللحن کتائب حزب الله عراق به ترکیه

هشدار شدیداللحن کتائب حزب الله عراق به ترکیه
يکشنبه 17 بهمن 1400 - 12:09

کتائب حزب الله عراق در هشداری شدیداللحن به ترکیه از آنکارا خواست که به نقض حاکمیت عراق پایان داده و کشتار مردم را متوقف کند و سریعا نیروهایش را از عراق خارج کند.

العالم - عراق

کتائب حزب الله عراق در واکنش به حملات ترکیه به شمال عراق از این کشور خواست نقض حاکمیت عراق و کشتار مردم را متوقف کند و تا پیش از آنکه دیر شود، خاک این کشور را ترک کند وگرنه با پاسخ سختی مواجه خواهد شد.

کتائب حزب الله در مورد حملات ترکیه اعلام کرد: کاسه صبر لبریز شده و کارد به استخوان رسیده است. نادیده گرفتن جان مردم ما و نقض حاکمیت کشور ما کافی است.

کتائب حزب الله افزود: پس از اینکه قدرت این ملت را آزمودید که آخرین آن هم چند روز قبل بود پس بدانید ملتی که بزرگترین قدرت جهان را درهم شکست و پوزه آن را به خاک مالید، می‌تواند بینی شما را به خاک بمالد و شما را در عراق در هم بکوبد؛ پس پیش از این که دیر شود نیروهایتان را خارج کنید.

کتائب حزب الله در بیانیه خود همچنین با گرامیداشت مقام آیت الله شهید سید «محمد باقر حکیم»، سالروز شهادت ایشان را تسلیت گفت.

در بیانیه کتائب حزب الله عراق آمده است که شهدا، رهبران و مراجع عظام تقلید به خصوص مرجعیت شیعه در نجف اشرف همچون دژی مستحکم از ملت محافظت می‌کنند.

کتائب حزب الله در ادامه به شرایط سیاسی کنونی در عراق پرداخت و افزود که سوء تدبیر سیاسی در تعیین فراکسیون اکثریت در پارلمان و روند تشکیل دولت انعکاس یافته و باید از سوی مسببان آن اصلاح شود.

همچنین کتائب حزب الله عراق به ماجرای یمن هم پرداخت و با تشکر از کمک‌های عراقی‌ها به مردم یمن، تاکید کرد که هر که در برابر بی عدالتی‌ها در حق امت اسلامی سکوت کند، صلاحیت پذیرش پست و مسئولیت را ندارد و این مردم یمن هستند که در میان سکوت این افراد در حال تحمل رنج هستند.

درباره حملات ترکیه به عراق،چند روز قبل هم« قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در توییتی نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه را محکوم کرد و گفت: ترکیه همچنان با بهانه‌هایی به هدف قرار دادن غیرنظامیان در شمال عراق ادامه می‌دهد. ما در زمان مناسب به اشغالگران ترکیه درس‌های خوبی خواهیم داد.

الخزعلی پیش از این اعلام کرده بود که مقاومت عراق قادر است نیروهای خارجی را از این کشور اخراج کند.

چندی قبل هم «نصر الشمری» سخنگوی جنبش النجباء تاکید کرد، مقاومت اسلامی عراق از زاویه اشغالگری به ترکیه همانند آمریکا می‌نگرد.

سخنگوی جنبش النجباء در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: آنچه باید ملت، پارلمان و دولت عراق انجام دهند این است که به هرگونه اشغالگری پایان دهند.

چرا ترکیه در عراق کارد را به استخوان رسانده است؟

ترکیه طی 2 سال گذشته عملیات‌های زیادی را در شمال عراق دنبال کرده است. این عملیاتها برای مقابله با خطر گروه « پ‌ک‌ک» عنوان می‌شود.

در شمال عراق از سال گذشته شاهد عملیاتهایی تحت عنوان «پنجه عقاب» و «پنجه صاعقه» هستیم که هنوز هم ادامه دارد.

چند روز قبل، جنگنده‌ها و پهپادهای ترکیه اردوگاه مخمور در استان نینوا واقع در 50 کیلومتری جنوب اربیل را هدف قرار دادند که بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

در این اردوگاه صدها خانواده کُرد سالها است که از ترکیه آواره شده‌ا‌ند، سکونت دارند. آنکارا مدعی است «پ ک ک» این اردوگاه را به محلی برای تمرین نیروهای خود و آغاز حملاتی در داخل خاک ترکیه تبدیل کرده‌اند.

همزمان با حمله هوایی به اردوگاه مخمور، حمله توپخانه‌ای شدیدی نیز علیه برخی اهداف در ارتفاعات «سنجار» انجام شدند.

به دنبال این حملات، مرکز رسانه امنیتی عراق ضمن محکومیت حملات پهپادهای ترکیه به دو شهر استان نینوا، عدم تکرار این تجاوزات را خواستار شد.

در بیانیه این مرکز تاکید شد: نیروهای امنیتی ما به هرگونه نقض از سوی هر طرفی پاسخ می‌دهند.

همچنین این مرکز از ترکیه خواست به اصول حسن همجواری طبق توافقنامه‌های بین‌المللی پایبند بوده و این تجاوزات را برای احترام و تعهد به منافع مشترک دو کشور متوقف کرده و آنها را تکرار نکند.

مرکز یاد شده تاکید کرد: عراق برای همکاری میان دو کشور و کنترل شرایط امنیتی مرزهای مشترک در آمادگی کامل است.

آمار برخی از مهمترین پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک عراق به شرح ذیل است:

– پایگاه نظامی «کانی‌ماسی» بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه از نظر تعداد سرباز است که در منطقه «کانی‌ماسی» در محدوده شهری «عمادیه» (آمِدی) قرار دارد.

– پایگاه نظامی و لجستیک «بامرنه» که یک فرودگاه نظامی نیز می‌باشد؛ یکی از بزرگترین پایگاه‌های لجستیکی ترکیه و بزرگترین دستگاه اطلاعاتی این کشور در خاک عراق محسوب می‌شود.

– پایگاه نظامی «سیری» در منطقه «شِلادزه »در محدوده «عمادیه».

– پایگاه نظامی «گَلی سَرزِر» در محدوده عمادیه.

– پایگاه نظامی «کوپک» در محدوده عمادیه.

– پایگاه نظامی «قمری» در منطقه «برواری» و جنوب کوه «متین».

– پایگاه نظامی «کوخ‌سپی» در روستای« اوره »در منطقه« برواری‌بالا» در محدوده عمادیه.

– پایگاه نظامی «سینم »در منطقه برواری در محدوده عمادیه.

– پایگاه نظامی «گِرِبی» در روستای بیه در محدوده «زاخو».

– پایگاه نظامی «گَلی زاخو».

– پایگاه «باتیفا» یکی از مراکز اطلاعاتی ترکیه در محدوده« زاخو».

– پایگاه نظامی «شیرت» حدفاصل شهرک باتیفا و روستای «روبسکی».

– پایگاه نظامی «دَری» در منطقه «باتیفا».

– پایگاه نظامی «بعشیقه» (زِلکان) بین کوه مقلوب و کوه بعشیقه واقع در شمال موصل که نزدیک به 900 نظامی در آن مستقر هستند.

– مرکز اطلاعاتی «میت» در شهر عمادیه.

– مرکز اطلاعاتی «میت» در باتیفا در محدوده زاخو.

– مرکز اطلاعاتی« میت» در شهر «زاخو» در محله «بیداری».

– مرکز اطلاعاتی «میت» در شهر دهوک در محله «گره باصه».

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها