اهمیت اظهارات آمریکا برای از سرگیری معافیت‌های هسته ای ایران 

اهمیت اظهارات آمریکا برای از سرگیری معافیت‌های هسته ای ایران 
يکشنبه 17 بهمن 1400 - 20:16

خبرگزاری فرانسه به نقل از  آمریکا از بازگرداندن معافیت های تحریمی ایران در زمینه فناوری هسته‌ای مربوط به نیروگاه بوشهر، راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران خبر داد

العالم نظرکده

برخی تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که این خبر در سطح رسانه‌ای یک جهش کیفی در موضع آمریکاست و بیانگر حسن نیت طرف آمریکایی است اما مشکل این است که از خبرگزاری فرانسه اعلام شده و تا کنون وزارت خارجه یا ریاست‌جمهوری آمریکا در این زمینه هیچ گزارش رسمی صادر نکرده است.

برای بررسی بیشتر این تصمیم، یعنی ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت های خارجی در زمینه هسته ای، ناظران بر این باورند که این تصمیم یک حسن نیت رسانه ای است، زیرا از نظر منطقی، شرکت های اروپایی همچنان به خاطر منافع امریکا در همکاری با ایران با مشکل روبرو هستند . از سوی دیگر، چین و روسیه تاکنون متعهد به همکاری با ایران بوده و هیچ اهمیتی به موضوع تحریم ایران توسط آمریکا نمی دهند.

اما می توان گفت که اگر این خبر درست باشد، ممکن است دستکم گامی رو به جلو در جهت دیدار رودر رو با ایران برای از بین بردن سایر موانع باقی مانده باشد .

در این خبر همچنین شرطی برای از سرگیری معافیت ها یعنی بازگشت ایران به تعهدات هسته ای قید شده که کارشناسان را به اظهار نظر واداشت مبنی بر اینکه ایران از توافق هسته ای خارج نشد تا به آن بازگردد ایران در مقابل خروج طرف های اروپایی و آمریکا از توافق تدریجا فعالیت‌های هسته‌ای خود را مانند قبل از توافق از سر گرفت و اظهارات آمریکا در این زمینه نادرست است.

برخی دیگر معتقدند که آمریکا طرف هیچ مذاکره‌ای کنونی وین نیست و مذاکرات بین طرف‌هایی غیر از آمریکا و جمهوری اسلامی در جریان است، یعنی کسانی هستند که به نمایندگی از آمریکا مذاکره می کنند زیرا کشورهای اروپایی با معاهده لیسبون مرتبط هستند که سیاست خارجی و دفاعی کشورهای اروپایی را به ناتو به رهبری واشنگتن ارتباط می دهد.

ناظران بار دیگر خواسته ایران را که بسیار ساده است یادآور شدند که بازگشت آمریکا به توافق است، زیرا طرف اصلی این توافق آمریکا است و اگر بازیکن اصلی غایب باشد توافقی وجود ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها