اختصاصی العالم| جزئیات جلسه امروز پارلمان عراق درباره انتخاب رئیس‌جمهور

دوشنبه 18 بهمن 1400 - 17:41

مدیر دفتر العالم در بغداد گزارش داد جلسه امروز پارلمان عراق درباره انتخاب رئیس‌جمهور از ساعت یک ظهر (به وقت محلی) آغاز شد ولی طی آن، درباره این موضوع تصمیم‌گیری نشد.

العالم- عراق

"نوید بهروز" خبرنگار العالم تصریح کرد جلسه امروز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهوری به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به جلسه مشورتی برای تشکیل کمیته‌ها تغییر یافت و بالاخره نیز پایان یافت.

خبرنگار العالم افزود، پارلمان عراق فردا میزبان وزیران کشاورزی و تجارت خواهد شد و در آن موضوع انتخاب رئیس‌جمهور بررسی نخواهد شد. پیشتر فراکسیون‌ها و نیروهای بزرگ سیاسی از جمله "ائتلاف السیاده" و ائتلاف تحت رهبری جریان "صدری" و اتحادیه دموکرات کردستان جلسه پارلمان را تحریم کرده‌اند.

برگزاری جلسه پارلمان عراق مستلزم حضور 165 نماینده (نیم به علاوه یک) است و برای انتخاب رئیس‌جمهوری نیز باید دو سوم نمایندگان یعنی 220 نماینده حضور داشته باشند و به او رأی مثبت دهند.

دادگاه فدرال نیز نامزدی "هوشیار زیباری" نامزد حزب دموکرات کردستان برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری را به حال تعلیق درآورده است.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، طبق قانون اساسی عراق، فردا- سه‌شنبه- آخرین مهلت برای انتخاب رئیس‌جمهور است و پس از آن، کشور وارد خلأ قانون اساسی خواهد شد و بر این اساس، صحنه سیاسی عراق در معرض 3 سناریو قرار می‌گیرد: انتظار برای رای دستگاه قضایی عراق درباره نامزدی هوشیار زیباری، فراهم شدن امکان برای تمام فراکسیون‌های سیاسی جهت معرفی نامزدهایی برای این سمت، و توافق نیروهای کُرد درباره نامزد دیگر.

پربیننده ترین خبرها