ریاض به دنبال صدور حکم‌ قضائی علیه 11 جوان شیعه

ریاض به دنبال صدور حکم‌ قضائی علیه 11 جوان شیعه
دوشنبه 18 بهمن 1400 - 23:03

منابع معارض در شبه جزیره عربستان خبر دادند که مسئولان سعودی در تلاش هستند علیه یازده جوان شیعه از ساکنان القطیف که در زندان هستند، حکمهای سنگین صادر کنند.

العالم - عربستان سعودی

منابع خبری از تلاش مسئولان سعودی برای اتهام‌زنی به ۱۱ جوان شیعه در استان القطیف خبر می‌دهند؛ گفته می‌شود این افراد سال گذشته میلادی بازداشت شده بودند اما ریاض در سال جاری در پی اتهام‌زنی به آنها است.

پایگاه خبری العهد گزارش داد که عربستان در تلاش است تا «اتهامات ظالمانه‌ای» به این جوانان وارد کند. این مسئله نیز ساخته مسئولان سعودی بود و آنها مدعی شده‌اند «یک باند مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» را در شهرک «ام الحمام» بازداشت کرده‌اند.

به گزارش العهد، مسئولان سعودی به محض بازداشت این افراد، ادعا کردند که جوانان مذکور برای انجام «عملیات تروریستی» آماده می‌شدند. برخی از منابع معارض در شبه جزیره عربستان گفتند که این اقدام ریاض، به منزله تلاش برای «باجخواهی سیاسی از کسانی است که عربستان، آنان را دشمن می‌داند تا از این طریق بتواند چیزی به دست آورد».

این منابع تأکید کردند، هیچ ادله‌ای برای محکوم کردن این جوانان وجود ندارد، بلکه این کار تنها یک نمایش است و محاکمه‌ها تنها صوری هستند. «آنان از گرفتن وکیل نیز محروم هستند و جزئیات از جلسات [محاکمه] آنان درز نمی‌کند».

به گفته این منابع، برای این مسئله باید دو سناریو متصور بود: یا اعدام یکی از زندانیان و صدور حکمهای سنگین علیه ده نفر دیگر، یا تلاش برای معامله در پرونده‌هایی که عربستان در تلاش است که آن را ببندد.

این منابع خاطر نشان کردند، این شیوه، نشانگر لجاجت مسئولان سعودی و عدم جدیت آنان در آرام کردن وضعیت است؛ چرا که ریاض «همیشه می‌خواهد ساکنان القطیف و الاحساء را هدف قرار دهد. به این معنی که هیچ گام مثبتی برای آنان بر نمی‌دارد».

به گفته این منابع، دادستانی سعودی از بین ۱۱ زندانی، قصد دارد «علی العلوی» را اعدام و افراد زیر را به مدتهای متفاوتی، زندانی کند. نه این افراد به شرح ذیل است:

فیصل الکعیبی، أحمد الکعیبی، علی الکعیبی، محمد الکعیبی، علی العوامی، محمد الشبیب، جعفر المرهون، مرتضى المرهون، مجتبى المرهون و علی المرهون.

در همین ارتباط، پایگاه افشاگر «سعودی لیکس» خبر داد که عربستان سعودی، دست به برگزاری دادگاههای مخفیانه برای محاکمه زندانیان عقیدتی زده است. سازمان حقوق بشری «سند» هم خبر داد که بسیاری از زندانیان عقیدتی در دادگاه های مخفی، محاکمه شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها