تداوم سقوط مقبولیت بایدن و احتمال افتادن در چاه استیضاح

تداوم سقوط مقبولیت بایدن و احتمال افتادن در چاه استیضاح
چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 14:27

بر اساس نتایج نظرسنجی‌های جدید عدم رضایت از دولت آمریکا همچنان در حال افزایش است و ممکن است این روند در نهایت به استیضاح او ختم شود.

العالم - آمریکا

نظرسنجی‌های جدید انجام شده در آمریکا همچنان از افزایش نارضایتی مردم این کشور از عملکرد دولت «جو بایدن» حکایت دارند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه «اینوِسترز بیزنس دیلی» نشان می‌دهد میزان مقبولیت دولت بایدن در حال حاضر ۴۴.۴ درصد است و نسبت به ماه گذشته نزدیک به ۵ درصد کاهش یافته است. این روزنامه نوشته میزان مقبولیت بایدن نسبت به دوره پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا فقط اندکی بالاتر است.

به نوشته نیوز ویک، اهمیت این بازه زمانی در این است که آمریکا در حال نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بوده و مقبولیت ۴۲.۶ درصدی دولت ترامپ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ به از دست رفتن اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا ختم شد و «نانسی پلوسی» از حزب دموکرات سکان این مجلس را در دست گرفت. اکنون با تداوم سقوط مقبولیت بایدن و تأثیر احتمالی آن بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال جاری میلادی، جمهوری‌خواهان تهدید کرده‌اند اگر مجلس نمایندگان را پس بگیرند رئیس جمهور دموکرات را استیضاح خواهند کرد.

مرکز تحلیل نظرسنجی «فایو تِرتی‌اِیت» با مقایسه نتایج نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا که بعضاً مولفه‌ها یا روش کار غیرهمسانی دارند میزان مقبولیت دولت بایدن در روز هفتم فوریه (دوشنبه) را ۴۱.۲ درصد محاسبه کرده است. میزان مقبولیت دولت ترامپ در هفتم فوریه سال ۲۰۱۸، ۴۰.۷ درصد بود و تا پنجم نوامبر همان سال به ۴۱.۹ درصد رسید.

به نوشته نیوز ویک، میزان مقبولیت دولت بایدن از تاریخ ۳۰ آگوست سال گذشته میلادی و درست یک روز پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان روند نزولی پیدا کرده تا به امروز همچنان در حال سقوط است. شاخص‌ها حاکی از این است که در آینده نزدیک خبری از افزایش رضایت آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن نخواهد بود.

هفته گذشته بود که یادداشت‌های فاش شده از یک نشست کاخ سفید، عمق آشفتگی برنامه‌ها و عدم آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن متحدان افغان آمریکا از افغانستان تنها چند ساعت قبل از تصرف کابل به دست طالبان را نشان داد. بر اساس این یادداشت‌ها که به دست وبگاه خبری «آکسیوس» رسیده، ساعاتی قبل از اینکه طالبان کنترل پایتخت افغانستان را در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به دست بگیرند، مقامات ارشد دولت آمریکا هنوز در حال بحث و بررسی و تعیین اقدامات اولیه مربوط به تخلیه گسترده غیرنظامیان بودند.

علاوه بر این، مردم آمریکا از وضعیت اقتصادی این کشور نیز ناراضی بوده‌اند. نظرسنجی جدید موسسه «گالوپ» نشان داده که میزان رضایت آمریکایی‌ها از مدیریت اقتصادی دولت بایدن به ۲۸ درصد رسیده است که کمترین میزان از ثبت این مولفه توسط موسسه گالوپ محسوب می‌شود. بر اساس نظرسنجی گالوپ میزان نارضایتی آمریکایی‌ها در این زمینه به ۶۰ درصد رسیده است.

با این حال به نوشته پایگاه خبری «هیل»، درخصوص نحوه مواجهه دولت بایدن با بحران ایجاد شده در اوکراین، نظرسنجی مشترک «مورنینگ کانسالت» و نشریه «پالتیکو» نشان می‌دهد ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها با رویکرد اتخاذ شده مخالف هستند. از سوی دیگر ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند بحران ایجاد شده در اوکراین باید به روش دیپلماتیک و نه به صورت نظامی حل‌وفصل شود.

پیش از این نیز نظرسنجی «گروه ترافالگار» نشان داده بود از میان هر ۶ شهروند آمریکایی فقط یک نفر با استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با «تهدید روسیه» موافق هستند. در میان قانون‌گذاران آمریکایی نیز عده‌ای خواستار فاصله گرفتن آمریکا از بحران اوکراین و عده‌ای خواستار اقدام فوری و قاطع علیه مسکو هستند.

مخالفت آمریکایی‌ها با دخالت آمریکا در اختلافات دولت کی‌یف و منطقه خودمختار «دونباس» در شرق این کشور این در حالی مطرح شده که پس از افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین که حاصل جوسازی‌های رسانه‌ها و مقامات غربی است، بایدن دستور داد سه هزار نظامی آمریکایی به آلمان، لهستان و رومانی اعزام شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها