سه‌چهارم جمعیت تیگرای با بحران شدید گرسنگی دست به گریبانند/ امیدواری مقام ارشد سازمان ملل به برقراری صلح در اتیوپی

سه‌چهارم جمعیت تیگرای با بحران شدید گرسنگی دست به گریبانند/ امیدواری مقام ارشد سازمان ملل به برقراری صلح در اتیوپی
شنبه 23 بهمن 1400 - 10:21

مقام ارشد سازمان ملل با بیان این که سه‌چهارم از جمعیت تیگرای با بحران شدید گرسنگی دست به گریبان هستند، در باره پایان درگیری ها در اتیوپی ابراز امیدواری کرد.

العالم ـ آفریقا
بنابر گزارش آسوشیتدپرس، بلندپایه‌ترین مقام سازمان ملل که از زمان آغاز جنگ در منطقه تیگرای در سال 2020 به اتیوپی سفر کرده است، گفت که او فکر می‌کند جنگجویان تیگرای امیدوار به پایان دادن به درگیری هستند و احساس می‌کند که مقامات ارشد دولتی نه تنها امیدوارتر هستند، بلکه تلاش بیشتری برای دستیابی به صلح انجام می‌دهند.
اما امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل گفت که مهمترین چیز در حال حاضر این است که چگونه بر حرکت به سوی صلح متمرکز شویم و مانع از فروپاشی آن شویم "که می‌تواند - بسیار شکننده باشد."
او افزود در طول گفتگوهای خود با هر دو طرف، پیام او این بود که "با درگیری‌ها و تراژدی‌ها - که در عین حال وحشتناک هستند - هیچ کس پیروز نمی‌شود و صلح واقعاً ضروری است."
ماه‌ها تنش سیاسی بین دولت ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و رهبران تیگرای که زمانی بر دولت اتیوپی تسلط داشتند، در نوامبر 2020 به بروز جنگ منجر شد.
به دنبال برخی از شدیدترین درگیری‌ها، سربازان اتیوپی در ژوئن 2021 از پایتخت تیگرای، مکله، گریختند و دولت وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. یک حمله نظامی دولتی با کمک پهپاد، پیشرفت سربازان تیگرای را به سوی پایتخت اتیوپی، آدیس‌آبابا، متوقف کرد. در دسامبر، سربازان تیگرای به تیگرای عقب‌نشینی کردند.
برنامه جهانی غذای سازمان ملل در اواخر ژانویه اعلام کرد که سه‌چهارم از جمعیت 6 میلیونی تیگرای "از راهبردهای مقابله‌ای شدید برای زنده ماندن استفاده می‌کنند" و بیش از یک سوم "از کمبود شدید غذا رنج می‌برند."
امینه محمد در طول سفر پنج روزه خود به اتیوپی، به نمایندگی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست اخیر اتحادیه آفریقا حضور داشت و سپس از چهار منطقه اتیوپی - تیگری و آمهارا و آفار - و همچنین سومالی بازدید کرد. او با رهبران تیگرای و نخست‌وزیر اتیوپی نیز ملاقات کرد.

پربیننده ترین خبرها