حکومت نظامی میانمار بیش از ۸۰۰ زندانی را آزاد کرد

حکومت نظامی میانمار بیش از ۸۰۰ زندانی را آزاد کرد
شنبه 23 بهمن 1400 - 14:55

حکومت نظامی میانمار امروز (۱۲ فوریه) فرمان عفو عمومی برای بیش از ۸۰۰ زندانی را در "روز اتحاد " صادر کرد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش پایگاه خبری «سی ان ای»، میانمار از سال گذشته و در پی کودتای نظامی اول فوریه ۲۰۲۱ در آشوب به سر می برد. براساس اطلاعات دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد بیش از هزار و ۵۰۰ شهروند این کشور در جریان سرکوب بیرحمانه توسط ارتش این کشور کشته شدند.

به گزارش رسانه های دولتی میانمار «مین اونگ هلینگ» رئیس ارتش و حکومت نظامی میانمار دستور عفو را در هفتادوپنجمین سالگرد "روز اتحاد" این کشور برای ۸۱۴ زندانی صادر کرد.

«زاو مین تون» سخنگوی حکومت نظامی میانمار در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت، بیشتر کسانی که مشمول عفو شدند در زندان شهر «یانگون» پایتخت این کشور بودند. با این حال وی درباره آزادی «شان ترنل » استاد دانشگاه استرالیایی که بیش از یک سال است در بازداشت بسر می برد اطلاعاتی نداد.

شان ترنل استرالیایی استاد اقتصاد دانشگاه به عنوان مشاور با «آنگ سان سوچی» رهبر پیشین میانمار کار می کرد که سال گذشته،یک روز پس از کودتای نظامی بازداشت و زندانی شد. وی با اتهام نقض قانون دستگاه سری و اطلاعاتی میانمار رو به روست و چنانچه گناهکار شناخته شود به ۱۴ سال حبس محکوم می شود.

حکومت نظامی میانمار در آوریل سال گذشته ۲۳ هزار زندانی را آزاد کرد. برخی گروه های حقوق بشری همان زمان این اقدام را مشکوک دانسته و آنرا باز کردن فضای خالی در زندان ها برای مخالفان ارتش تلقی کردند.

سال گذشته نیز در "روز اتحاد" تعداد مشابهی مورد عفو واقع شدند.

به گزارش ایرنا، ارتش میانمار در ماه فوریه قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ «‌اتحاد ملی برای دموکراسی‌» به رهبری آنگ سان سوچی شده بود به دست گرفت.
سوچی که از ۱ فوریه (۱۳ بهمن) با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت‌های کرونایی و واردات غیرقانونی بیسیم در بازداشت به سر می‌برد، ممکن است به بیش از یک دهه حبس متهم شود.
در میان ناآرامی‌های سراسری، ارتش میانمار حملات خود را در مناطق دور افتاده این کشور افزایش داده و نبردهای شدیدی را با شبه نظامیان نیروی دفاع محلی و ده‌ها گروه شبه نظامی محلی که کنترل مناطق وسیعی از میانمار را در دست دارند، آغاز کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها