رأی‌گیری در سوئیس برای ممنوعیت آزمایش بر روی حیوانات

رأی‌گیری در سوئیس برای ممنوعیت آزمایش بر روی حیوانات
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 10:38

هواداران ممنوعیت آزمایش بر روی حیوانات در سوئیس درگیر کارزاری گسترده با شرکت‌های بزرگ داروسازی هستند.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، رأی‌دهندگان در سوئیس روز یکشنبه (امروز) تصمیم خواهند گرفت که آیا اولین کشوری باشند که آزمایش بر روی حیوانات را ممنوع می‌کند یا خیر. در این همه‌پرسی همچنین تشدید کنترل‌ها بر تبلیغات سیگار به رأی گذاشته می‌شود.

کمپین‌هایی که می‌خواهند به همه آزمایش‌ها بر روی موش‌ها، خرگوش‌ها و سایر حیوانات پایان دهند، امضای کافی برای برگزاری رأی‌گیری تحت سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس را جمع‌آوری کردند. این همه‌پرسی با مخالفت شدید صنعت بزرگ داروسازی این کشور مواجه شده است.

این صنعت که شامل شرکت‌های بزرگ Roche و Novartis می شود، می‌گوید چنین تحقیقاتی برای تولید داروهای جدید مورد نیاز است.

حامیان ممنوعیت آزمایش بر روی حیوانات، که داده‌های دولتی نشان می‌دهد باعث مرگ بیش از 500 هزار حیوان در آزمایشگاه‌های سوئیس در سال 2020 شده است، می‌گویند این عمل از نظر اخلاقی اشتباه و غیرضروری است.

جدیدترین نظرسنجی نشان داد که 68 درصد از پاسخ‌دهندگان با ممنوعیت پیشنهادی مخالف بودند و این امر حکایت از آن دارد که بعید است چنین ممنوعیتی تصویب شود. اما به نظر می‌رسد پیشنهاد محدود کردن بیشتر تبلیغات دخانیات با 63 درصد موافقت در نظرسنجی‌ها به تصویب برسد.

پاسخ‌های رای‌دهندگان برای دولت سوئیس الزام‌آور خواهد بود و دولت در مورد نحوه اجرای پیشنهادات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کمپین ضد دخانیات، که برای تصویب به حمایت اکثر رأی‌دهندگان نیاز دارد، می‌خواهد محدودیت‌های فعلی تبلیغات را گسترش دهد تا تبلیغات را در هر جایی که جوانان ممکن است آنها را ببینند، ممنوع کند.

این امر شامل ممنوعیت تبلیغات در روزنامه‌ها، سینماها، اینترنت، رویدادها و بیلبوردها می‌شود و حامیان می‌گویند چنین تبلیغاتی جوانان را تشویق به سیگار کشیدن می‌کند.

دولت می‌گوید این محدودیت بسیار سخت‌گیرانه است و پیشنهادهای دیگری ارائه کرده است که تبلیغات را بیشتر کاهش می‌دهد، اما همچنان آنها را در روزنامه‌ها، مغازه‌ها و اینترنت مجاز می‌داند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها