قطار صلح در سوریه در رقابت با زمان؛ آماده سازی کشور برای آغاز مرحله بعد

قطار صلح در سوریه در رقابت با زمان؛ آماده سازی کشور برای آغاز مرحله بعد
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 11:41

در سراسر سوریه روند آشتی ملی از سر گرفته شده است و دولت می کوشد این استراتژی را تثبیت کرده و در ترمیم اجتماعی مناطقی که مدتها در اشغال گروه های مسلح بوده اند، سهیم باشد. این استراتژی ضمن مهار جنگ و خونریزی، زندگی عادی را به مناطقی که کمیته های آشتی از آنها بازدید کرده‌اند، برگردانده است.

العالم - کشکول

از دیرالزور تا درعا و از رقه و حلب تا ریف دمشق، کمیته‌های آشتی ملی در تلاش هستند تا اوضاع را حل و فصل کنند.

در مقابل نیروهای آمریکایی و بازوی آنها یعنی قسد در استان های دیر الزور و رقه و حلب پیوسته تلاش می‌کنند با برقراری ارتباط و گفتگو با عشایر این اقدامات را خنثی کنند.

علاوه بر این، اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد که نماینده وزارت خارجه آمریکا در پایگاه غیر قانونی خود در «تفریحگاه لایف استون» در اطراف شهر الحسکه در شمال شرق سوریه جلساتی را برگزار کرده است.

در یکی از این جلسه‌ها که با حضور "متیو هورن"، دیپلمات آمریکایی برگزار شد، با اهالی منطقه درباره صلح دولتی گفتگو صورت گرفت، در این جلسه شماری از سران عشایر وابسته به نیروهای آمریکایی با صدور بیانیه هایی از اهالی خواستند از پذیرش راه حل دولت خودداری کنند.

به موازات آن، قسد نیز با صدور بیانیه هایی مخالفت خود را با طرح صلح دولت اعلام کرده و همزمان شروع به تعقیب جوانانی کردند که تمایل خود را به پذیرش راه حل دولت اعلام کرده بودند.

روند آشتی که پیش بینی می شد طی روزهای آینده به حسکه برسد، سرانجام به منطقه الکسوه و اطراف آن و سپس المعضمیه و داریا در حومه دمشق رسید و دولت سوریه با تقویت حس همدلی و محبت و ترویج فرهنگ سازگاری، عزم خود را برای تثبیت این مصالحه جزم کرده است تا این تلاش ها را به نتیجه برساند.

همزمان تلاش همگانی برای پر کردن شکاف ها و خلأهای موجود و ایجاد راه حل های نهایی در حال انجام است و نکته جالب توجه در اینجا این است که این صلح جنبه کاملا ملی دارد نه سیاسی. آنهم پس از آنکه حمله به سوریه در ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی و اجتماعی صورت گرفته و مجموع ارزشهای کشور به خطر افتاده بود.

تحلیل گران به اتفاق معتقدند که در سوریه، اصلی ترین نکته در راه حل های ارائه شده، تلاش برای یافتن مکانیسمی برای حذف گروه های مسلح در قالب یک عنوان کلی تر با این مضمون است که آشتی ملی، یک توافق ملی بین همه شهروندان مبتنی بر سازگاری و رفع آثار مشکلات گذشته از طریق تحقق امنیت و صلح اجتماعی و آشتی بین افراد است.

دولت سوریه در بدو از سرگیری طرح آشتی ملی در مناطق مختلف بر این موضوع تأکید دارد که این طرح دارای پتانسیل واقعی برای ترمیم اجتماعی پیوسته در کشور است و می تواند محیطی واقعی برای صلح اجتماعی در سطوح حقوقی و سیاسی ایجاد کند. ضمن اینکه مشارکت آینده همه شهروندان در بازسازی کشور را تضمین می کند.

پربیننده ترین خبرها