نمایندگان آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن موشک‌پراکنی کره‌شمالی را "بی‌ثبات‌کننده" خواندند

نمایندگان آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن موشک‌پراکنی کره‌شمالی را
يکشنبه 24 بهمن 1400 - 12:06

دیپلمات های ارشد کره جنوبی، آمریکا و ژاپن به کره شمالی تاکید کردند تا دست از اقدامات "بی ثبات کننده" بردارد و به گفت‌وگوها بازگردد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این درخواست مشترک پس از نشست سه جانبه بین چونگ ایویی یونگ، آنتونی بلینکن و یوشیماسا هایاشی، وزرای خارجی کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در هونولولو، مرکز ایالت هاوایی در ایالات متحده مطرح شد.

این دیپلمات‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: ما آزمایش‌های اخیر موشک بالستیک از سوی کره شمالی و برنامه‌های غیرقانونی اتمی این کشور را که نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند، محکوم می‌کنیم.

بلینکن گفت: ما به همکاری برای یافتن راه‌هایی به منظور مسئولیت پذیری کره شمالی ادامه می‌دهیم.

گفت‌وگوهای وزرای خارجه این سه کشور پس از آن انجام شد که کره شمالی هفتمین دور از آزمایش‌های موشکی خود را در ژانویه سال جاری میلادی انجام داد که بیشترین تعداد آزمایش موشکی در یک ماه محسوب می‌شود.

وزیر خارجه کره جنوبی نیز گفت، آزمایش‌های موشکی از سوی پیونگ یانگ کاملا اشتباه است و ادامه داد: ما به ویژه به کره شمالی تاکید داریم تا چنین اقدامات نادرستی را بار دیگر تکرار نکند.

دیپلمات های این سه کشور همچنین با اشاره به این مساله که باید راهی برای مسئولیت پذیری کره شمالی بابت اقداماتش بیابند، خواستار تحقق کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شدند.

وزرای خارجه ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در بیانیه مشترک خود همچنین اعلام کردند: ما آزمایش‌های اخیر موشکی از سوی کره شمالی را محکوم کرده و به شدت نگران ماهیت بی ثبات کننده چنین اقداماتی هستیم.

در ادامه این بیانیه مشترک همچنین آمده است: ما همچنین خواستار تحقق کامل قطعنامه‌های شورای امنیت مرتبط با کره شمالی هستیم و از این کشور میخواهیم تا از فعالیت‌های غیرقانونی خود دست بکشد و در گفت‌وگو حضور یابد.

در این بیانیه همچنین ذکر شده است، وزرای امور خارجه تاکید کردند که هیچ‌گونه قصد خصمانه‌ای نسبت به کره شمالی ندارند و بر ادامه باز بودن برای دیدار با کره شمالی بدون پیش شرط تاکید کردند. وزرای خارجه سه کشور همچنین بر اهمیت همکاری سه جانبه بین کشورهایشان در رسیدکی به مساله کره شمالی نیز تاکید کردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها