رئیس شورای عالی قضایی عراق خواستار اصلاح قانون اساسی شد

رئیس شورای عالی قضایی عراق خواستار اصلاح قانون اساسی شد
دوشنبه 25 بهمن 1400 - 16:24

رئیس شورای عالی قضایی عراق خواستار اصلاح قانون اساسی این کشور شد که در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسیده است.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش بغداد الیوم، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در مقاله‌ای که در وبسایت شورا منتشر شده است، نوشت: قانون اساسی ۲۰۰۵ در شرایطی تنظیم شد که با شرایط فعلی متفاوت بود و اکثر کسانی که در تدوین آن مشارکت داشتند، اکنون با توجه به شرایط فعلی خواستار تعدیل آن هستند.

زیدان افزود: بیشتر مفاد قانون اساسی که نیاز به تعدیل دارد، مفادی هستند که در تشکیل قوای سه‌گانه خلل ایجاد می‌کند که از جمله آن، شرط موافقت اکثریت دوم سوم نمایندگان پارلمان است.

رئیس شورای قضایی عراق تصریح کرد: «مجلس نمایندگان در برابر یک مسئولیت تاریخی و وظیفه ملی برای اصلاح اصول قانون اساسی کشور قرار دارد ، تنظیم مجدد باید به گونه‌ای باشد که تضمین کند کشور در آینده وارد وضعیت نقض یا خلاء قانون اساسی نشود».

وی بر لزوم اصلاح اصل (۷۶) تأکید کرد و گفت: باید یک اصل روشن قید شود مبنی بر اینکه رئیس جمهور در همان جلسه انتخاب خود، نامزد فراکسیون برنده در انتخابات پارلمانی را برای تشکیل کابینه مأمور کند.

فائق زیدان این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که طی روزهای اخیر اختلافات بر سر نحوه انتخاب رئیس جمهور عراق و صلاحیت و انتخاب هوشیار زیباری به عنوان رئیس جمهور این کشور بالا گرفته است.

دادگاه فدرال عراق دیروز (یکشنبه) بعد از جلسه بررسی صلاحیت نامزدی هوشیار زیباری برای تصدی سمت ریاست جمهوری (نامزد حزب دموکرات کردستان عراق) رأی به عدم صلاحیت وی داد.

پربیننده ترین خبرها