فعال مشهور بحرینی، قربانی ظلم و بی عدالتی حکومت آل خلیفه

فعال مشهور بحرینی، قربانی ظلم و بی عدالتی حکومت آل خلیفه
شنبه 30 بهمن 1400 - 09:08

علی محسن مهنا از فعالان مشهور بحرینی و پدر حسین مهنا، زندانی سیاسی بحرینی، خود از زندانیان سیاسی سابق است. وی که به دلیل شرکت در اعتراضات منطقه الدراز در سال 2017 زندانی و شکنجه شد، پس آن هم بارها به بهانه های مختلف تحت انواع فشارها از احضار گرفته تا بازداشت قرار گرفته است.

العالم - بحرین

این فعال بحرینی در مدرسه امام علی در منطقه المعامیر، معلم زبان عربی بود اما پس از اولین بازداشت، اخراج شد. مشارکت او در تجمعات و تظاهرات باعث شده بود که پیوسته تحت تعقیب باشد. تا اینکه در 23 مه 2017 پس از شرکت در اعتراضات منطقه الدراز در حمایت از شیخ عیسی قاسم، بازداشت شد. او از ناحیه سر نیز هدف اصابت گلوله قرار گرفت که باعث شد بینایی چشم راستش آسیب ببیند.

علی محسن مهنا در 21 ژانویه 2018 با پرداخت جریمه آزاد شد. اما محاکمه او همچنان ادامه دارد.

او در 8 آوریل 2019 خود را تسلیم کرد و به یک سال زندان محکوم شد. پس از آزادی به فعالیت های خود و شرکت در تظاهرات در اعتراض به مسائل مختلفی چون شیوع کرونا در زندان ها و تلاش برای آزادی زندانیان ادامه داد.

در واقع او طی سال گذشته بارها احضار و مجبور شده است که محتوایی را که در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرده حذف کند. نکته جالب توجه این است که او در آوریل 2021، به جرم مشارکت در تظاهرات برای آزادی زندانیان سیاسی در زمان شیوع کرونا در داخل زندان جو، 2000 دینار جریمه شد. علاوه بر آن از 12 تا 30 ژوئن 2021 به اتهام تحریک و بر هم زدن امنیت در ویدیویی که در حمایت از حسین برکات – که در زندان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته بود - منتشر کرده بود، زندانی شد.

پلیس بحرین در تمام این موارد، وی را بدون حکم بازداشت و در زندان شکنجه کرد. به این ترتیب بحرین تمام تعهدات خود را به معاهدات بین المللی به خصوص "کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیر کننده" (CAT) و "میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی" (ICCRP) نقض کرده است.

سازمان ADHRB از بحرین خواسته است به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند باشد و عوامل شکنجه زندانیان را محاکمه کند. این سازمان همچنین از دولت بحرین خواسته دست از اعمال فشار بر آزادی بیان بردارد و همه زندانیان سیاسی را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.

پربیننده ترین خبرها