طعنه وزیر خارجه چین به سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو

طعنه وزیر خارجه چین به سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو
شنبه 30 بهمن 1400 - 17:22

وزیر امور خارجه چین گفت سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو منسوخ شده‌اند و اوکراین باید پل صلح میان شرق و غرب باشد.

العالم - آسیا

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز شنبه گفت، باید به حق حاکمیت و استقلال اوکراین احترام گذاشته شود و این کشور پل صلح میان شرق و غرب باشد.

این مقام چینی ضمن سخنرانی در نشست امنیتی مونیخ، بر ضرورت حفظ استقلال و حق حاکمیت اوکراین تأکید کرد و گفت، سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو منسوخ شده است.

وانگ یی افزود، برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین باید نقشه راه مشخصی تعیین شود و دو طرف، توافق «مینسک» را به‌طور کامل اجرا کنند.

وزیر امور خارجه چین ضمن تأکید بر لزوم کاهش تنش‌ها از طرف‌های غربی درخواست کرد به‌جای کوبیدن بر طبل جنگ، مسیر رسیدن به صلح را دنبال کنند.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت، اوکراین باید به پل صلح و نه جبهه تقابل میان شرق و غرب تبدیل شود و از سوی دیگر نگرانی‌های روسیه درباره امنیت در شرق اروپا باید مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد.

به گزارش فارس، نشست امنیتی مونیخ در حالی از روز گذشته آغاز شده است که روسیه اعلام کرده در آن شرکت نخواهد کرد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین قرار از بعدازظهر شنبه در این نشست حاضر شود.

مقام‌های روسیه پیش از درگیری‌های اخیر در منطقه دونباس، بارها درباره اقدامات ارتش اوکراین در نقض آتش بس و تلاش برای انجام حملات گسترده به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک و احتمال کشتار وسیع در این منطقه هشدار داده‌اند.

همزمان با این تحولات، اظهارات مقام‌های آمریکایی و کشورهای عضو ناتو درباره ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین هم ادامه دارد و مسئولان غربی گفته‌اند که ممکن است مسکو از چند جبهه شامل مرز مشترک با اوکراین، بلاروس و از طریق دریا به اوکراین حمله کند.

به رغم این ادعاها، مقام‌های روسیه بارها تاریخ‌های اعلام شده مسئولان ارشد آمریکایی‌ها درباره زمان حمله روسیه به اوکراین را رد کرده‌ و گفته‌اند که مسکو قصدی برای انجام این حمله ندارد.

پربیننده ترین خبرها