درخواست عراق برای رفع تحریم‌‎های مرتبط با فصل هفتم منشور

درخواست عراق برای رفع تحریم‌‎های مرتبط با فصل هفتم منشور
دوشنبه 2 اسفند 1400 - 18:00

دولت عراق طی درخواستی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم‌های مرتبط با فصل هفت منشور ملل متحد علیه این کشور شد.

العالم - امریکا - عراق

شورای امنیت پس از حمله صدام دیکتاتور وقت عراق به کویت و اشغال این کشور در سال ۱۹۹۱میلادی تحت فصل هفت منشور ملل متحد تحریم هایی علیه عراق وضع کرد.
در همین راستا، مشاور نخست وزیر عراق امروز (دوشنبه) در گفت و گو با شبکه خبری «فرات نیوز» اظهار کرد که کشورش به دنبال خروج از فصل هفتم منشور است، به ویژه که با گذشت ۳ دهه از جنگ کویت، تمام تعهدهای مالی خود ناشی از ضرر و زیان را در قبال کشور همسایه انجام داده است.
«مظهر محمد صالح» گفت که عراق به همین منظور تاکنون بیش از ۵۲ میلیارد دلار به این کشور پرداخت کرده است.
وی تاکید کرد که پس از گذشت سه دهه، باید این تحریم ها برداشته و عراق از ذیل فصل هفتم خارج شود.
انتظار می‌رود شورای امنیت در نشست فردا (سه‌شنبه) در نیویورک درباره خروج عراق از تمامی مفاد فصل هفتم تصمیم‌گیری کند و رای به خروج عراق دهد.
در همین پیوند.، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق امروز به نیویورک رفت تا در نشست شورای امنیت شرکت کند.
عراق در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ آخرین قسط از غرامت به کویت را به علت حمله صدام حسین در سال ۱۹۹۰ به این کشور پرداخت کرد.
عراق این مبلغ را از طریق کمیته غرامت سازمان ملل پرداخت کرد که در سال ۱۹۹۱ توسط شورای امنیت تاسیس شد تا غرامت حمله عراق در سال ۱۹۹۰ را دریافت کند.

سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ تحریم هایی را علیه عراق تصویب کرد اما در سال ۱۹۹۵ با تصویب برنامه نفت در برابر غذا (Oil for Food Program) به دولت این کشور اجازه داد مقدار معینی نفت بفروشد و درآمد آن را صرفا خرید غذا و دارو کند.
شورای امنیت سازمان ملل با تصمیم هایی شدید رسما دولت عراق را بدلیل اشغال کویت تحریم و مجازات کرد، اما در عمل و به زودی آثار عملی این تحریم ها در میان مردم نمایان شد، فقر شدید و بروز فاجعه انسانی در این کشور، صدای منتقدان را بالا برد.
شورای امنیت در سال ۱۹۹۵ قطعنامه ۹۸۶ را علیه عراق صادر کرد و به این کشور اجازه داده شد تا هر ۳ ماه، ۲ میلیارد دلار نفت خود را بفروشد و در مقابل تنها مواد غذایی و دارو دریافت کند.
شورای امنیت با صدور این قطعنامه از یک سو درصدد بود مانع بهره گیری پول نفت برای خریدهای تسلیحاتی توسط دولت عراق شود و از سوی دیگر نیز درصدد کاستن از فشار تحریم ها بر مردم عراق بود؛ بازرسان سازمان ملل متحد نیز بر فرآیند اجرای این قطعنامه نظارت می کردند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها