آنچه که رسانه های غربی در مذاکرات وین نادیده گرفته اند

آنچه که رسانه های غربی در مذاکرات وین نادیده گرفته اند
دوشنبه 2 اسفند 1400 - 22:03

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز دوشنبه تاکید کرد که "مذاکرات با آمریکا در دستور کار هیات مذاکره کننده ایرانی نیست؛ زیرا منشا هیچ گشایشی نخواهد بود".

العالم ـ کشکول

یک روز قبل نیز حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران تصریح کرد که "امریکایی ها طی هفته های اخیر بارها از واسطه های مختلف خواستار مذاکره مستقیم با ما بودند و پاسخ ما این بود که اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم، نیازی به مذاکرات مستقیم نیست".

اما یک بخش بسیار مهم در مذاکرات وین وجود دارد که رسانه های غربی، امریکایی و همچنین عربی که وابسته به آمریکایی ها هستند، به ندرت به آن پرداخته اند و آن وضعیت هیات آمریکایی در وین است که بیرون از سالن مذاکرات است و ایرانی ها به آنها اجازه ورود به سالن را نمی دهند؛ بلکه هیات های دیگر آنچه که در سالن مذاکرات روی می دهد، به هیات آمریکایی منتقل می کنند. زیرا این هیات نماینده کشوری غیر قابل اعتماد است و شایستگی آن را ندارد تا هیات ایرانی وقت خود را با مذاکره با آن هدر دهد.

طرف های دیگری که آمریکا از آنها خواست تا برای متقاعد کردن ایران به منظور مذاکره مستقیم با هیات آمریکایی میانجیگری کنند، به رغم پافشاری های مکرر آمریکا، موفق نشدند. وتوی ایرانی علیه هیات آمریکایی همچنان پابرجاست نه فقط به خاطر بی اعتمادی ایران به امریکا بلکه ایران می خواهد آمریکا بهای خروج احمقانه اش از توافق هسته ای و نیز بهای زورگویی سیاسی اش را بپردازد.

آنچه که رسانه های امریکایی و غربی و عربی در مذاکرات وین به آن نپرداختند، انزوایی است که ایران بر آمریکا تحمیل کرده است. ایران به منظور ادب کردن آمریکا، هیات آمریکایی را به انزوا کشید. انزوای آمریکا از سوی کشوری صورت می گیرد که آمریکا ادعا می کند آن را تحت محاصره قرار داده و تحریم های گسترده دارویی و غذایی علیه آن اعمال کرده است.

آنچه که رسانه های تابع محور آمریکایی در وین پوشش ندادند، ذلت و خواری هیات آمریکایی است. ایران این خفت و خواری را بر امریکایی ها تحمیل کرد تا درس عبرتی برای آنها و دیگر دولت های آمریکایی باشد تا اشتباه احمقانه ترامپ را تکرار نکنند؛ زیرا ایران کشوری نیست که در معرض فشار قرار گیرد و جواب مضاعف ندهد.

این بخش از مذاکرات وین که رسانه های غربی آن را پوشش ندادند، مساله ساده ای نیست؛ زیرا کشوری که ایران از روبرویی با هیاتش امتناع کرد و آن را منزوی ساخت، آمریکاست. کشوری که ادعا دارد قویترین کشور جهان است. و ناوهای هواپیمابر آن در اقیانوس ها مستقر هستند و جهان را آکنده از پایگاه های نظامی خود کرده است و بر تمام جهان اعمال سلطه می کند و بزرگترین رؤسای جهان آرزوی دیدار با رییس جمهورش را دارند و نظام های نفت خیز عربی خزانه های خود را به روی آن گشوده اند تا هرآنچه بخواهد بردارد تا فقط رضایتش را کسب کنند. اینک علت نادیده گرفتن انزدوای هیات آمریکایی در مذاکرات وین از سوی رسانه های غربی برملا می شود.

پربیننده ترین خبرها