قانونگذاران روس معاهده های حق تأسیس پایگاه های نظامی را در شرق اوکراین تصویب می‌کنند

قانونگذاران روس معاهده های حق تأسیس پایگاه های نظامی را در شرق اوکراین تصویب می‌کنند
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 13:20

بخشی از مفاد مندرج در معاهدات دوستی میان روسیه و جمهوری‌های جدایی‌طلب اوکراین منتشر شد.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، انتظار می‌رود پارلمان روسیه روز سه‌شنبه معاهدات مرتبط با دو منطقه جدایی‌طلب اوکراین را تصویب کند؛ گامی که می‌تواند راه را برای ساخت پایگاه‌های نظامی مسکو در آن مناطق، اتخاذ مواضع دفاعی مشترک و تشدید ادغام اقتصادی هموار نماید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جمهوری خودخوانده دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت و هشدارهای غرب مبنی بر غیرقانونی بودن چنین اقدامی را نادیده گرفت.

در شرایطی که آمریکا و متحدان اروپایی آن اکنون آماده اعلام تحریم‌های جدید هستند، مجلس نمایندگان روسیه جلسه‌ای را برای بحث در مورد پیش‌نویس 17 صفحه‌ای معاهده دوستی با جمهوری‌های جدایی‌طلب و رأی‌گیری درباره آنها آغاز کرده است.
این معاهدات دوشنبه شب توسط پوتین برای تصویب به پارلمان ارائه شد.

بنا بر مفاد این معاهدات، هر یک از طرفین برای طرف دیگر، "حق ایجاد، استفاده و بهبود زیرساخت‌های نظامی و پایگاه‌های نظامی در قلمرو خود را برای نیروهای مسلح، قانونی می‌داند."

پس از تصویب این اسناد، روسیه که نیروهای خود را در نزدیکی اوکراین متمرکز کرده است، می‌تواند آشکارا نیروهای نظامی را به این مناطق بفرستد.

یک یادداشت توضیحی ضمیمه این اسناد می‌گوید این اسناد یک «مبنای قانونی» برای ورود واحدهای نظامی روسیه به جمهوری‌های مردمی ایجاد می‌کند که گفته می‌شود برای فعالیت‌های «حافظ صلح» مورد نیاز هستند.

در این اسناد آمده است: در صورت تهدید علیه "حاکمیت،" طرف‌های دیگر معاهده بلافاصله با هدف تضمین دفاع مشترک، حفظ صلح و امنیت متقابل رایزنی خواهند کرد.

در ادامه، آنها ضرورت، نوع و مقیاس کمکی را که یکی از طرفین به طرف دیگر برای از بین بردن تهدیدی که به وجود آمده است ارائه می‌دهد، تعیین خواهند کرد.

این معاهدات همچنین می‌گویند که روسیه و جمهوری‌های جدایی‌طلب برای ادغام اقتصاد خود تلاش خواهند کرد. هر دو جمهوری، مناطق صنعتی هستند که پس از هشت سال جنگ با نیروهای دولتی اوکراین به حمایت گسترده برای بازسازی نیاز دارند.

در پیش‌نویس اسناد آمده است که این معاهدات، 10 ساله هستند و به طور خودکار برای دوره‌های 5 ساله دیگر قابل تمدید خواهند بود مگر اینکه یکی از طرفین، اخطار خروج را صادر کند.

در مسکو، بسیاری از ساکنان گفتند که از این اقدام حمایت می‌کنند، و آنها را از دریچه بن‌بست گسترده‌ترِ روسیه با غرب بر سر خواسته‌های امنیتی تفسیر می‌کنند.

یکی از شهروندان روس که خود را نیکولای معرفی کرد، گفت: «ما باید از کشور دفاع کنیم و نیروهای آمریکایی و طرفدار غرب را که از قرن گذشته و احتمالا در طول قرن‌ها در تلاش برای فتح روسیه بوده اند، از مرزهای خود دور کنیم.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به این پرسش که این دو جمهوری خودخوانده دقیقاً چه مرزهایی خواهند داشت، از اظهار نظر خودداری کرد. این یکی از مجموعه پرسش‌هایی است که هنوز پاسخ آنها مشخص نیست.

او در رادیو دولتی روسیه گفت: «اجازه دهید قانون‌گذاران ما امروز نقش خود را ایفا کنند و روند قانونی انجام شود.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها