بن‌سلمان در تقلای رهایی از وهابیت

بن‌سلمان در تقلای رهایی از وهابیت
چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 21:54

"حرکت عبدالوهاب (وهابیت) ایدئولوژی دینی بود که به دولت اول آل سعود در توسعه‌اش کمک کرد و بعد از آن، مأموریت تاریخی‌اش تمام شد؛ همانطور که پیوتاریتانیسم (جنبش پاکسازی مسیحی) که ایدئولوژی انگلیس و آمریکا هنگام تاسیس بود و امروز این ضرورت پایان یافته و بخشی از تاریخ شده است". این اظهارات در سوگ وهابیت را ترکی الحمد، نویسنده سعودی- نزدیک به بن‌سلمان- توئیت کرده است.

العالم- کشکول

گفته می‌شود ترکی الحمد، از مطرح‌ترین بوق‌های تبلیغاتی برای محمد بن‌سلمان، ولیعهد است و این توییت او که طی آن، پایان نقش وهابیت و پیوستن آن به تاریخ را اعلام کرده، در چارچوب تلاش‌های بن‌سلمان است که خود را از تاریخ خونین حیات سعودی- از زمان تشکیل تا امروز- برهاند.

تلاش‌های بن‌سلمان محدود به مراسم سوگواری برای وهابیت نبوده، بلکه برای تغییر تاریخ خود عربستان سعودی نیز اقدام کرده است.

ترکی الحمد پیشتر نیز در توییتی چنین نوشته بود: "روز بنیانگذاری (روز تاسیس) در واقع همان روزی است که محمد بن سعود حکومت را در الدرعیه عهده‌دار شد نه روز توافق تاریخی بین این شاهزاده و شیخ محمد بن عبدالوهاب و این موضوع تاییدی بر مدنیت دولت در ریشه‌های اولیه آن است. شیخ به عنوان یک یاری خواهنده به الدرعیه آمد، نه به عنوان یک حامی و بنیانگذار و این موضوع بسیاری از مسائل را پیرامون ماهیت دولت در عربستان حل می‌کند."

تلاش‌های بن‌سلمان‌ و بوق‌های تبلیغاتی‌اش نتوانسته آل سعود را از ویژگی تروریسم وهابی برهاند، غرب و جامعه جهانی می‌داند که رهبری سعودی در دست شاهزادگان سعودی است نه شیوخ وهابی (نوه‌های محمد بن عبدالوهاب).

شاهزادگان سعودی کسانی هستند که وظیفه اشاعه وهابیت در جهان و استفاده ابزاری از آن برای نابود کردن کشورها و جوامع عربی و اسلامی را بر عهده گرفتند و این واقعیت را خود بن‌سلمان به وضوح اعلام کرده و گفته است "آمریکا از عربستان سعودی خواست که وهابیت را در جنگ‌هایش علیه دشمنانش، یعنی دشمنان آمریکا، در جهان طی سه دهه اخیر از جمله اتحادیه شوروی در افغانستان استفاده کند."

آنچه که بن‌سلمان در اظهارات اخیرش آن را نگفت و کتمان کرد این است که آمریکا از وهابیت در ایجاد داعش و القاعده و دیگری گروه‌های تروریستی و تکفیری و همچنین در جنگ‌هایش در عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی، سومالی و برخی دیگر استفاده می‌کند نه تنها اهداف خود و اسرائیل را در این مناطق کاملا تأمین و تضمین کند بلکه از این طریق، وجهه اسلام را خدشه‌دار و تخریب سازد.

موضوع قابل توجه این است بن‌سلمان که تلاش می‌کند در قامت "مبارز علیه وهابیت" و بشارت‌دهنده درباره "تشکیل چهارمین دولت سعودی با ماهیت مدنی" جلوه سازد ولی همچنان با ذهنیت وهابیت علیه تمام مخالفان و منتقدانش تعامل می‌کند.

او معارضانش را با اره قطعه قطعه و یا با شمشیر سلاخی می‌کند و همچنین آنها را در سرتاسر جهان تحت تعقیب قرار می‌دهد؛ امری که باعث شده نزدیک‌ترین هپیمانانش از او دوری، و از ملاقات با او امتناع کنند، همچنانکه می‌بینیم این شاهزاده مدت زیادی است که از عربستان سعودی خارج نشده و منزوی شده است.

پربیننده ترین خبرها