غرب در تلاش برای فرسایشی کردن جنگ روسیه و اوکراین

غرب در تلاش برای فرسایشی کردن جنگ روسیه و اوکراین
دوشنبه 9 اسفند 1400 - 21:07

در پنجمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحولات مهمی شکل گرفته از جمله اینکه غرب، روسیه را تهدید کرده که درهای انبارهای تسلیحات کشنده خود را بر روی اوکراین باز می‌کند در مقابل، پوتین دستور داده تا نیروهای بازدارنده استراتژیک روسیه در حالت آماده‌باش رزمی ویژه قرار گیرد.

العالم- درگوشی

مورخان و تحلیلگران غربی بر این باورند که اوکراین خط قرمز روسیه است و تشدید همکاری اوکراین با غرب و به‌ویژه ناتو تهدیدی موجودیتی علیه روسیه محسوب می‌شود و زمانی‌که روسیه می‌بیند این تهدید در سایه شکست مداوم دیپلماسی، تشدید می‌شود دیگر دست‌بسته نمی‌نشیند بلکه با جدیت و قاطعیت وارد عمل می‌شود.

مایکل کافمن، تحلیلگر سیاسی در مجله آمریکایی "فارن افرز" نوشته است: تلاش آمریکا و اروپایی‌ها برای سوق دادن اوکراین به سمت پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو به این معناست که این کشور را در یک رویارویی نظامی اجتناب‌ناپذیر با روسیه قرار می‌دهند بدون اینکه غرب نگرانی‌های امنیتی روسیه را مدنظر قرار دهد.

برای درک بهتر "نگرانی‌های روسیه"، درباره حضور اوکراین در ناتو باید گفت که در صورت وقوع این مساله، ناوگان دریایی پنجم آمریکا در سواحل شبه‌جزیره کریمه مستقر خواهد شد که در این‌صورت بر کل ساحل غربی روسیه در دریای سیاه مشرف خواهد بود همین عوامل پیشتر باعث شد که روسیه در سال 2014 شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کند و سپس رویکرد دیپلماسی را دنبال کرد.

روس‌ها از همان ابتدا می‌دانستند که دیپلماسی به بن‌بست منتهی خواهد شد بنابراین آنها باید از خودشان دفاع می‌کردند و سپس به بررسی راهکارهای بحران مربوط به گرایش اوکراین به سمت غرب اقدام می‌کردند. 6 سال بعد از این اتفاقات، رئیس‌جمهور کنونی اوکراین ایستگاه‌های تلویزیونیِ حامی روسیه را تعطیل و در رد خواسته‌های روسیه موضعی قاطعانه اتخاذ کرد و کشورش را در مسیر "یکپارچگی یورو- آتلانتیک" قرار داد.

در اینجا احمقانه است اگر ادعاهای غرب را باور کنیم که می‌گوید پوتین در تلاش است "سرتاسر اوکراین را هدف حمله قرار دهد"؛ کشوری بزرگ با بیش از 40 میلیون جمعیت. اما می‌توان گفت که پوتین می‌خواهد توافقی را تحمیل کند که به موجب آن، حرکت اوکراین به مدار یورو- آتلانتیک متوقف شود و امنیت ملی روسیه را در سایه بازی خطرناک آمریکا و تسلیح خطرناک اوکراین تضمین کند.

بالاخره، روسیه عملیات خود در اوکراین را آغاز کرد در حالی‌که غرب تلاش می‌کرد روسیه را وارد جنگ فرسایشی با بالاترین تلفات نظامی و اقتصادی کند و با همین رویکرد، غرب تلاش می‌کند در پرداختن به تحولات جاری در اوکراین اصطلاح "مقاومت اوکراین" را مورد تأکید قرار دهد.

بیشتر تحلیلگران بر این باورند که بدون در نظر گرفتن اینکه آیا روسیه طرف حق است یا اوکراین، غرب و آمریکا بستر را برای این جنگ را فراهم کردند و الان می‌خواهند اوکراینی‌ها را هیزمی برای آن کنند فقط به این دلیل که رقیب‌شان، روسیه، را زمین‌گیر نمایند.

پربیننده ترین خبرها