ترکیه: با اردن برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری تلاش می‌کنیم

ترکیه: با اردن برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری تلاش می‌کنیم
چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 17:43

وزیر امور خارجه ترکیه طی نشستی مطبوعاتی با همتای اردنی خود ضمن تاکید بر گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف، از تلاش شان برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری خبر داد.

العالم _ اردن

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز در نشست مطبوعاتی مشترکش با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت که دوکشور برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به کشورشان تلاش می‌کنند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست مطبوعاتی از اراده‌ آنکارا مبنی بر برگزاری یک نشست درخصوص بررسی بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به کشورشان و در سطح وزرا، به میزبانی ترکیه خبر داد.

ترکیه هم‌اکنون میزبان حدود ۳.۷ میلیون سوری است که در زمان بحران سوریه از این کشور مهاجرت کردند؛ بیشتر این افراد از حمایت موقت سوریه برخوردارند. از سوی دیگر ۱.۳ میلیون فرد سوری در اردن هستند که از آن‌ها تحت عنوان پناهنده یاد می‌شود.

چاووش اوغلو در ادامه این نشست ضمن تاکید بر این نکته که ترکیه اهمیت زیادی برای دیدگاه‌های منطقه‌ای اردن [به عنوان یک کشور دوست] قائل است، گفت: مواضع اردن و ترکیه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای باهم مطابقت دارند.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اشاره به بررسی مسائلی همچون مناسبات اقتصادی و راه‌های گسترش همکاری در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی با همتای اردنی خود، از اهمیت برگزاری دیدارهای مشورتی به صورت دوره‌ای بین مقامات دو کشور سخن گفت.

چاووش اوغلو در ادامه با اشاره به حجم تبادل تجاری بین دو کشور بین دو کشور که به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد، اذعان کرد: اهتمام تُرک‌ها به کشور اردن، هم‌راستا با افزایش تعداد مسافران اردنی به ترکیه رو به افزایش است.

وی در ادامه این نشست مطبوعاتی از تلاش دو کشور برای ازسرگیری سفرهای هوایی بین استانبول و عقبه اردن (شهری بندری در جنوب غربی این کشور) استقبال کرد؛ سفرهایی که به دلیل بحران همه‌گیری کرونا متوقف شده بودند.

چاووش اوغلو در پایان نشست ضمن اشاره به دیدگاه‌های مشترک اردن و ترکیه در خصوص مسئله فلسطین تاکید کرد: ترکیه همچنان از مدیریت خاندان هاشمی اردن بر اماکن مذهبی قدس حمایت می‌کند و همکاری‌ها را در سطح سازمان‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد.

این نشست مطبوعاتی در حالی برگزار شد که روز گذشته وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن خبر از سفر ایمن الصفدی به آنکارا، اعلام کرد که وزیر خارجه اردن حامل پیام مکتوب شاه این کشور برای رئیس‌جمهور ترکیه است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها