یک کشور با دو دولت؛ هشدار درباره درگیری‌های جدید در لیبی

یک کشور با دو دولت؛ هشدار درباره درگیری‌های جدید در لیبی
پنج‌شنبه 12 اسفند 1400 - 22:37

ناظران هشدار می دهند وجود دو نخست وزیر در لیبی ممکن است بار دیگر این کشور را درگیر جنگ و دو دستگی کند.

العالم _ لیبی

ناظران هشدار می دهند وجود دو دولت در لیبی نشانه خوبی نیست و ممکن است عملیات نیم بند صلح را به پرتگاه برساند و باعث جنگی جدید و دسته بندی های بیشتر شود.

این خطر از آنجا تشدید می شود که فتحی پاشاغا نخست وزیر جدید، عبدالحمید الدبیبه رقیب خود را که در رأس دولتی دیگر در طرابلس است، متهم کرد که مانع سفر اعضای دولت وی از طرابلس به طبرق در شرق لیبی یعنی مکان پارلمان به منظور ادای سوگند شده است، یعنی پس از آنکه شورای نمایندگان روز سه شنبه به دولت جدید به ریاست باشاغا رأی اعتماد داد تا جایگزین دولت الدبیبه شود، کسی که با دست کشیدن از منصب خود مگر درصورت تشکیل دولتی منتخب، مخالفت می کند.

الدبیبه در همین حال درمورد هرگونه تلاش برای هجوم به مقر دولتش در طرابلس هشدار داده است.

باشاغا در نامه ای که به دفتر دادستان فرستاده، دوران دولت الدبیبه را پایان یافته دانسته و او را به سوء استفاده از قدرت و بستن آسمان لیبی به طور کامل متهم کرده است. وی این اقدام را نقض حق نقل و انتقال و تجاوز به قدرت قانونی و سیاسی دولت جدید توصیف و دولت الدبیبه را به ممانعت از دولت خود برای عمل به وظایفش متهم کرده است.

دولت باشاغا همچنین گروه های مسلح را عامل به گروگان گرفتن دو نفر از وزرایش هنگام عزیمت آنان از راه زمینی به سمت طبرق معرفی کرده است.

همین اختلافات باعث شده است که سازمان ملل متحد درمورد آینده لیبی دچار شک و تردید شود. این در حالی است که خود سازمان ملل نیز به بهانه احساس نگرانی از اینکه تدابیر اتخاذ شده در پالمان برای انتصاب نخست وزیر جدید مطابق معیارهای قانونی نبوده، تردیدهایی را درمورد صحت تلاش پارلمان ایجاد کرده است.

هم اکنون دو نخست وزیر در لیبی در قدرتند و این در حالی است که موضع جامعه بین الملل در این باره مشخص نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها