سیگنال بن‌سلمان برای عادی‌سازی با صهیونیست‌ها

سیگنال بن‌سلمان برای عادی‌سازی با صهیونیست‌ها
جمعه 13 اسفند 1400 - 13:08

ولیعهد سعودی خیلی واضح گفت "ما به اسرائیل به عنوان دشمن نمی‌نگریم بلکه آن را متحد بالقوه خود می‌دانیم". این اظهارات توسط تمام رسانه‌های سعودی منتشر شد.

العالم- کشکول

مصاحبه محمد بن‌سلمان با نشریه آمریکایی "آتلانتیک"، که روز گذشته منتشر شد، توسط رسانه‌های نزدیک به ریاض بازنشر شد تا پیام‌های او در این اظهارات به‌ویژه درباره عادی‌سازی احتمالی با رژیم اسرائیل یا "همپیمان بالقوه"- به گفته بن سلمان- در چارچوبی گسترده منتقل شود.

بن‌سلمان در پاسخ به سوالی درباره عادی‌سازی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مانند امارات و بحرین با اسرائیل، اظهار داشت این کشورها کاملا آزاد هستند هر کاری که مایل هستند انجام دهند. این اظهارات بدان معناست که رژیم سعودی به منافع خود نه به منافع فلسطین و یا فلسطینیان اهمیت می‌دهد و هتک حرمت به مقدسات مسلمانان و قبله آنها دغدغه آن نیست، همچنانکه بن‌سلمان رابطه با رژیم اسرائیل را خطری علیه عربستان سعودی تلقی نمی‌کند.

بن‌سلمان ابراز امیدواری کرد که منازعه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان حل و فصل شود؛ گویی رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینیان را اشغال و میلیون‌ها فلسطظینی را آواره نکرده است. او خاطرنشان کرد که اسرائیل همپیمان بالقوه حکومت سعودی است؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد عادی‌سازی میان این دو طرف نزدیک است به‌ویژه اینکه این کشور پادشاهی حریم هوایی‌اش را بر روی هواپیماهای اسرائیل گشوده، و افشاگری‌های رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که بن سلمان و نتانیاهو( نخست‌وزیر سابق) سال گذشته در شهر نئوم دیدار داشتند.

بن‌سلمان در گفت‌وگوی مفصلش درباره امور مختلفی سخن گفت ولی به نظر می‌رسد او در این اظهارات، غرب را خطاب قرار داده تا از این طریق، خود را از وهابیت تبرئه کند. او گفت که "عبدالوهاب" نماینده عربستان سعودی نیست. این در حالی‌ست که آل سعود تاج و تخت خود را طی ده‌ها سال بر دوش‌های وهابیت بنا نهاده و سیاست داخلی و خارجی‌اش را با همین رویکرد پیش برده است. لذا این اظهارات به مثابه پیامی به غرب است با این مضمون که، "ما دیگر تندرو و افراطی نیستیم و اسرائیل همپیمان ماست و بنابراین ما آمادگی خود را برای عادی‌سازی مورد تأکید قرار می‌دهیم".

پربیننده ترین خبرها