تحلیلگران: بهای نفت به دلیل تاخیر در مذاکرات ایران افزایش بیشتری خواهد داشت

تحلیلگران: بهای نفت به دلیل تاخیر در مذاکرات ایران افزایش بیشتری خواهد داشت
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 18:03

به باور تحلیلگران، طلای سیاه ممکن است در روزهای آینده با تلاطم‌های متعددی مواجه شود.

العالم - ایران

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، به گفته تحلیلگران، به دلیل تاخیر در پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی، که هم‌اکنون با اختلالات عرضه روسیه درگیر شده اند، بهای جهانی نفت در این هفته افزایش بیشتری خواهد یافت.

روسیه تقاضای تازه‌ای برای تضمین‌های مکتوب ایالات متحده مبنی بر اینکه تحریم‌های مسکو به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین به همکاری روسیه با ایران آسیب نمی‌رساند، مطرح کرده است. به گفته برخی منابع، چین همچنین خواسته های جدیدی را مطرح کرده است.

هفته گذشته، شاخص برنت با 21 درصد افزایش به 118 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسید و نفت خام پایه آمریکا با 26 درصد افزایش به 115 دلار و 68 سنت رسید که به ترتیب از سال‌های 2013 و 2008 مشاهده نشده بود. روسیه برای فروش نفت در بحبوحه تحریم‌های جدید با مشکلاتی مواجه شده بود.

آمریتا سن، یکی از بنیانگذاران اندیشکده جنبه‌های انرژی می‌گوید: «ایران تنها عامل واقعی است که بر بازار تأثیر می‌گذارد اما اگر اکنون توافق با ایران به تعویق بیفتد، می‌توانیم بسیار سریع‌تر به قیمت‌های بالاتری برسیم، به خصوص اگر نفت روسیه برای مدت طولانی خارج از بازار باقی بماند».»

سن افزود نفت برنت ممکن است روز دوشنبه به ۱۲۵ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند و به سرعت به بالاترین حد خود یعنی ۱۴۷ دلار نزدیک شود که آخرین بار در سال ۲۰۰۸ مشاهده شده بود.

تحلیلگران جی پی مورگان نیز معتقدند نفت ممکن است به 185 دلار در هر بشکه در سال جاری برسد.

روسیه حدود 7 میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های پالایش شده یا 7 درصد از عرضه جهانی را صادر می کند. بخشی از حجم صادرات نفت قزاقستان از بنادر روسیه نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

به گفته تحلیلگران، ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته ای، چند ماه طول می کشد تا جریان نفت را احیا کند.

گروه اوراسیا اعلام کرد درخواست‌های جدید روسیه می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را کُند کند، اگرچه هنوز شانس دستیابی به توافق را 70 درصد ارزیابی کرد.

پربیننده ترین خبرها