توافق عربستان با شرکت‌های آمریکایی برای ساخت قطعات سامانه «تاد»

توافق عربستان با شرکت‌های آمریکایی برای ساخت قطعات سامانه «تاد»
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 10:54

عربستان سعودی از توافق با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین برای ساخت قطعات سامانه ضد موشکی تاد در این کشور خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

عربستان سعودی اعلام کرد که با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» برای ساخت قطعات سامانه ضدموشکی «تاد» در این کشور به توافق رسیده است.

اداره کل صنایع نظامی از موافقت دو پروژه بومی سازی ساخت پرتابگرهای موشک‌های رهگیر و همچنین ساخت کانتینرهای موشک با همکاری شرکت لاکهید مارتین خبر داد که یکی از پروژه‌های بومی سازی سامانه پدافند هوایی تاد به شمار می‌آید.

بر اساس این گزارش، این پروژه‌ها در راستای استراتژی اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی برای تقویت همکاری با شرکای بین المللی خود از کشورهای مختلف جهان برای کمک به حمایت از فرآیند بومی سازی صنایع نظامی این کشور انجام می‌گیرد.

مقامات سعودی از امضای 22 قرارداد مشارکت صنعتی با تعدادی از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی متخصص در صنایع نظامی و دفاعی خبر دادند.

به گزارش مقامات سعودی، ارزش کل مشارکت صنعتی حدود 8 میلیارد ریال سعودی (2.1 میلیارد دلار) بوده است.

این اطلاعیه‌ها در حاشیه برگزاری اولین نمایشگاه دفاعی بین‌المللی در ریاض توسط عربستان سعودی منتشر می‌شود که حدود 600 شرکت در صنایع نظامی در 42 کشور جهان آخرین محصولات نظامی خود را به نمایش می‌گذارند.

«احمد العوهلی» رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی در همایشی یک‌روزه تحت عنوان «ریاض، برای دفاع» اعلام کرد: عربستان به ملی‌کردن صنایع نظامی و امنیتی خود ادامه می‌دهد و تا سال 2030 هزینه‌های نظامی برای تجهیزات و خدمات نظامی خود را 50٪ افزایش خواهد داد.

عربستان در اوایل سال 2021 اعلام کرد که قصد دارد تا در یک دهه آتی و به عنوان بخشی از برنامه‌هایش برای تقویت هزینه‌های نظامی بیش از 20 میلیارد دلار در صنعت نظامی داخلی این کشور سرمایه‌گذاری کند و به دنبال توسعه و ساخت تسلیحات بیشتر و سیستم‌های نظامی داخلی است و می‌خواهد تا 2030، 50 درصد از بودجه نظامی را به صورت داخلی هزینه کند.

امروزه عربستان نفت خیز یکی از بزرگترین واردکنندگان تجهیزات نظامی در جهان است. آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه عمده‌ترین تأمین‌کننده سلاح به عربستان هستند. 73 درصد از کل واردات جنگ‌افزار عربستان از آمریکا و 13 درصد از انگلیس بوده است. این کشور به دلیل وابستگی شدید به ایالات متحده و کشورهای غربی به ویژه برای سیستم‌های تسلیحاتی ، گاهی دچار مشکل می‌شود.

عربستان به دنبال ادعاهای ایالات متحده برای توقف فروش سلاح به عربستان، در حالی از تلاش برای بومی کردن سلاح و سامانه‌های نظامی خود خبر می‌دهد که کارشناسان نظامی منطقه بارها تاکید کرده‌اند که این کشور توان فکری، علمی و عملی اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد. همچنین بلند پروازی‌های عربستان سعودی در حالی انجام می‌شود که ناظران سیاسی و نظامی پیش از این نیز با اشاره به اقدامات غرب برای فروش اسلحه و مهمات به ریاض هشدار داده‌اند که مخارج نظامی سنگین عربستان، منطقه غرب آسیا را به انبار مهمات آماده انفجار تبدیل کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها