کرزی در گفتگو با العالم: مشکلاتی برای خروج از کشور برای من و عبدالله عبدالله وجود دارد/ آمریکا پول مردم رنج کشیده افغانستان را برگرداند/ نقش ایران در ثبات افغانستان بسیار پررنگ است

کرزی در گفتگو با العالم: مشکلاتی برای خروج از کشور برای من و عبدالله عبدالله وجود دارد/ آمریکا پول مردم رنج کشیده افغانستان را برگرداند/ نقش ایران در ثبات افغانستان بسیار پررنگ است
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 20:20

کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به این نکته که باید تصمیم هایی گرفته شود تا حقوق بانوان رعایت شود گفت: همچون ایران که زنان در تمامی بخش های کشور حضور فعالی دارند باید در افغانستان هم این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.

العالم - آسیا

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفتگو اختصاصی با العالم با اشاره به توافقنامه بین آمریکا و طالبان گفت: امیدواریم صلح کامل در افغانستان برقرار شود و امنیت به کشور بازگردد و حکومتی که نمایندگان تمام ملت افغانستان در آن حضور دارد، ایجاد شود و کشوری داشته باشیم که خانه تمام مردم افغانستان باشد.

وی خاطرنشان کرد که اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان باعث درد بزرگی در کشور شد اما در درون کشور تلاش بر این بود که با طالبان مذاکره کنیم و وارد صلح شویم و با دست خودمان کشورمان را آباد کنیم.

خروج پرهزینه آمریکا از افغانستان

کرزی با اشاره به خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان گفت: کاملاً می توانستند به شکل بهتری خارج شوند، به شکلی که مردم افغانستان رنج نبینند.

وی افزود: صحنه های دلخراشی که در میدان هوایی کابل مشاهده کردید باعث ناراحتی عمیق مردم افغانستان شده است، متاسفانه خروج آمریکا از کشور به شکلی که باید اتفاق می‌افتاد صورت نگرفت.

مخالف مصادره سرمایه مردم افغانستان توسط آمریکا هستیم

رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به سوالی درباره مصادره دارایی ارزی افغانستان برای خانواده‌های کشته شدگان حمله یازدهم سپتامبر گفت: سرمایه ای که که آمریکا مصادره کرده سرمایه مردم افغانستان است، این سرمایه پشتوانه بانک مرکزی و خزانه افغانستان بود اما متعلق به حکومت کرزی نبود و نه حکومت بعدی نه حکومت فعلی، این سرمایه تنها متعلق به ملت افغانستان است.

کرزی خاطرنشان کرد: شدیداً مخالف مصادره سرمایه مردم افغانستان توسط آمریکا هستیم و امیدواریم رییس جمهور آمریکا تصمیم خود را تغییر دهد و پول مردم رنج کشیده افغانستان را برگرداند، همه ما باید تلاش کنیم این اتفاق رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما با هم بودن و هماهنگ بودن داخل افغانستان است اینجا وظیفه حکومت این است که تمامی مردم افغانستان را درنظر بگیرد و با صلح و تفاهم از تمامی استعدادهای کشور استفاده کند تا با ایجاد یک پروسه ملی به ثبات دائمی برسیم.

جامعه ای بدون حضور زنان پیشرفت نمی کند

رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به این نکته که باید تصمیم هایی گرفته شود تا اراده مردم کشور لحاظ و حقوق بانوان نیز رعایت شود تاکید کرد: هیچ جامعه ای بدون حضور زنان پیشرفت نمی کند، زنان جز این جامعه هستند و همانگونه که در کشور اسلامی همچون ایران، زنان در تمامی بخش های کشور حضور فعالی دارند باید در افغانستان هم این موضوع در دستور کار قرار بگیرد، مشابه مصر، پاکستان، مالزی و اندونزی. از همین رو ما هم به عنوان یک جامعه اسلامی باید از حضور زنان در کشور استقبال کنیم؛ افغانستان باید صاحب حکومتی باشد که تمامی مردم جامعه در آن حضور داشته باشند و بر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای بانوان نیز تاکید شود.

وی در ادامه گفت: بنده 14 سال رئیس جمهور افغانستان بودم و اکنون تنها نقش من یک نقش شهروندی برای اعتلای کشور است و برای زندگی با حرمت و عزت ملی و اینکه مردم در رفاه و آسایش باشند تلاش می کنیم.

مشکلاتی برای خروج از کشور برای من و عبدالله عبدالله وجود دارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوعیت سفرهای خارج از کشور گفت: بله در سفرهایی که قرار بود با دکتر عبدالله عبدالله داشته باشیم البته به صورت جداگانه مشکلاتی وجود داشت که امیدواریم آن مشکلات برطرف شود ولی در داخل کشور در داخل شهر کابل رفت و آمد ما آزاد است و مردم به دیدن ما می آیند، من و عبدالله عبدالله با هم ملاقات می کنیم و در شهر کابل هر جایی بخواهیم می توانیم برویم.

رئیس جمهور پیشین افغانستان خاطرنشان کرد: آرزو می کنم افغانستان به زودی صاحب حکومتی شود که تمام مردم افغانستان نماینده خود را در آن ببینند.

وی با اشاره به مشکالات پیش روی افغانستان گفت: مسئله قانون اساسی است، مسئله آینده کشور و مسایل بسیار زیادی که به اراده مردم باز می گردد، من و دکتر عبدالله نامه‌هایی به بزرگان حکومت کنونی نوشتیم و درخصوص این مسائل نظر خود را اعلام کردیم.

دستیابی به قانون اساسی از مسیر «لویه جرگه»

کرزای با اشاره به اینکه از برگزاری انتخابات استقبال می کند، گفت: از برگزاری انتخابات بسیار خوشحال می شویم اما مهم این است که در شرایط فعلی چه چیزی برای کشور ممکن است آیا می توانیم انتخابات برگزار کنیم؟ اینکه زمینه انتخابات فراهم شود و مردم از طریق رفراندوم اراده خود را اعلام کنند بسیار خوب است، ولی اگر ممکن نیست آیا راهی جز لویه جرگه در قانون اساسی که مردم افغانستان قرن هاست برای حل مشکلات خود به آن مراجعه می کنند، داریم؟

وی افزود: لویه جرگه هایی که قانون اساسی افغانستان را تصویب کرد، کاملا موفق بود و این یک رسم بسیار پسندیده مردم افغانستان است.

از حال «احمد مسعود» باخبرم

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت: با احمد شاه مسعود در روزهای اول تماس مستقیم تلفنی داشتیم در روزهای اخیر صحبتی نداشتیم ولی از هم با خبر می شویم، امیدوارم به زودی فرصتی فراهم شود تا آنها هم در کشور خود و در کنار مردم خود باشند و از طریق تفاهم و صحبت با حکومت فعلی به دیدگاه های متفاوتی که با هم داریم رسیدگی شود و به طرف یک آینده روشن تر حرکت کنیم.

نقش ایران در ثبات افغانستان بسیار پررنگ است

حامد کرزی ضمن اشاره به اینکه در بیست سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با مردم افغانستان دوستی بی مانندی داشته است، گفت: نقش ایران در ثبات و صلح افغانستان و بهبود اقتصاد بسیار پررنگ است، اقداماتی که ایران در رابطه با افغانستان کرده است، باعث خشنودی ما و ملتمان است و علاقه داریم که این اقدامات بیشتر شود.

کرزی در خصوص درباره مسائل آب میان دو کشور و مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفت: مسئله آب، از زمان دولت من تا به امروز همچنان وجود دارد، در زمان ریاست جمهوری من همواره به کابینه گفته بودم که ایران همسایه ما است و درصورتی که ما آب بیشتری داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم آبی و به آب نیاز داشته باشد باید به رسم همسایه داری، عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد در زمان حکومت من به رغم حضور ناتو، بین ایران و افغانستان همواره صلح برقرار بود و ایران با ما از در منافع مشترک وارد شد به اهداف مشترک فکر و عمل کردند.

داعش یک پدیده کاملا بیگانه در افغانستان است

رئیس جمهور پیشین افغانستان در خصوص داعش گفت: در حقیقت داعش وجود دارد و حملاتی در افغانستان انجام داده است، به برادران شیعه ما در قندوز وشهرهای مختلف حمله و آنها را شهید کردند، امیدوارم که افغانستان از هر گروه تروریستی نجات یابد و به سمت توسعه حرکت کند.

وی افزود: طالبان جزو مردم افغانستان و از ولایت‌های مختلف افغانستان بودند و با ما در جهاد بودند و در جبهه مشترکی بودیم و به تمام معنا جزوه زندگی مردم افغانستان بودند و اما داعش یک پدیده کاملا بیگانه است و می دانیم از کجا آمده‌اند و هیچ ارتباطی به مردم افغانستان ندارند و این را نیز می دانیم که می توانند از مردم افغانستان به استخدام خود در بیاورد ولی این به معنی آن نیست که یک پدیده افغانستانیست بلکه یک پدیده کاملا بیگانه است.

وی افزود: بنظر من افغانستان زمانی شاد خواهد بود که کل کشور ما و مردم افغانستان از هر گوشه کشور و ولایت‌های افغانستان و از هر نظری خودش را صاحب این خاک بداند و برای توسعه آن تلاش کنند، این افغانستان بتواند رابطه خوبی با همسایگان خود داشته باشد.

کرزی در انتها خواستار رابطه خوب میان افغانستان و کشورهای جهان و همکاری با این کشور شد و گفت افغانستان خوبی همه را می خواهد و باید به آن کمک کنند تا به مسیر توسعه باز گردد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها