هم آغوشی همزمان اسرائیل با ترکیه و بحرین؟

هم آغوشی همزمان اسرائیل با ترکیه و بحرین؟
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 13:29

خبر : در حالی که رییس رژیم اسرائیل در سفری دو روزه در ترکیه به سر می‌برد اوی کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل به بحرین سفر کرده است.

تحلیل:

- در حالی که پیش از این بحرین در کنار امارات، مغرب و سودان راه خود را در حمایت از اسرائیل از جمعیت یک ونیم میلیاردی اسلامی جدا کرده بودند ترکیه نیز این روزها با دعوت از اسحاق هرتزوگ پای در مسیر آنها گذاشت و با این دعوت دشمن درجه 1 مسلمانان را در آغوش گرفت.

- بحرین و امارات پیش از این با استقبال از عادی سازی روابط با اسرائیل پای اسرائیل را به آب‌های منطقه و نزدیک مرزهای جمهوری اسلامی باز کردند و دیروز و امروز این هدف را ترکیه در مرزهای زمینی جمهوری اسلامی عملیاتی کرد.

- پیش از این و در هفته های اخیر بحرین با استقبال از یک نظامی اسرائیلی رژیم را در امور حساس امنیتی و نظامی خود مشارکت داد و صاحب حق دخالت کرد و امروز رییس ارتش اسرائیل با حضور در بحرین این پروژه را تکمیل می‌کند. بدلیل وابستگی بحرین به سعودی می‌توان این سفر را در هماهنگی کامل میان بن‌سلمان و آل‌خلیفه تحلیل کرد.

- اینکه اسرائیل بر مقدرات نظامی منطقه بشکل مستقیم با حضور نظامی در بحرین یا ناخواسته و در سایه تعمیق روابط با امارات و حالا ترکیه حاکم شود اگر چه برای دیگر کشورهای منطقه خطرناک است اما دود آن بیش وپیش ازهرکشوری به چشم پیشگامان این حرکت و مدافعین و موافقین آن خواهد رفت.

- همزمانی سفر سیسی به سعودی با سفر مقامات اسرائیلی به دو کشور بحرین و ترکیه نشان می‌دهد اگر چه مصر و سعودی از گسترش روابط ترک‌ها با رژیم نگرانند اما نمی‌خواهند فرصت هم آغوشی ترکیه با اسرائیل در قالبی حداکثری را به این کشور بدهند. همه این کشورها بنظر می‌رسد نگران ترک منطقه از سوی آمریکا هستند و بزعم خود آینده را در ارتباط گیری و تعمیق روابط با اسرائیل قرائت می‌کنند. مصر و سعودی همچنان در مقابل درخواست‌ها و اصرارهای ترکیه برای تجدید و گسترش روابط با احتیاط عمل می‌کنند و آینده ای را درنظر دارند که شاید در آن از اردوغان به عنوان صاحب کسوت ریاست جمهوری خبری نباشد.

- در هرحال برنده اساسی این گونه دید و بازدیدها رژیم است، رژیمی که در ماجرای عادی سازی روابط با 4 کشور عربی تابوی جرم انگاری برقراری رابطه با اسرائیل را شکست و حالا و در شرایط جدید با تلطیف حساسیت‌های اعلامی ترکیه نسبت به این مساله امیدوار است کشورهای دیگر مسلمان را در میدان مسابقه نزدیکی با رژیم مشاهده کند.

پربیننده ترین خبرها