سالروز حمله شیمیایی حلبچه؛

مردم عراق یاد قربانیان بمباران حلبچه را گرامی داشتند+ ویدئو

چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 22:37

34 سال پیش در چنین روزی جنگنده های مرگ از اینجا عبور کردند. اینجا شهر حلبچه عراق است که گواهی بر یکی از وحشیانه ترین حملات شیمیایی جهان در قرن گذشته است.

العالم ـ عراق

رژیم بعث صدام در 25 اسفند 1367 ( 16 مارس 1988) شهر حلبچه را با سلاح شیمیایی هدف گرفت. این حمله به دستور "علی حسن مجید" برادر صدام دیکتاتور عراق صورت گرفت که پس از آن به "علی شیمیایی" معروف شد. بمباران حلبچه به شهادت بیش از 5 هزار و 500 غیرنظامی و زخمی شدن حدود 10 هزار نفر منجر شد که اکثر آنها یکسال پس از بمباران جان خود را از دست دادند.

سازمان بین المللی حقوق بشر این حمله را یک کشتار جمعی توصیف کرد. رژیم صدام این منطقه را 40 بار با سلاح شیمیایی هدف گرفت و در یکی از حملات فقط 3200 نفر به شهادت رسیدند. گویی که رژیم بعث دشمنان خود را هدف می گرفت و نه هموطنانش را!

مردم حلبچه امروز یاد و خاطره قربانیان این حمله وحشیانه را گرامی داشتند. آنها خواستار بازخواست و محاکمه تمام طرفهایی شدند که سلاح شیمیایی در اختیار رژیم بعث قرار دادند.

آمریکا و متحدانش در غرب از کشتار حلبچه برای تحت فشار گذاشتن رژیم صدام به منظور دستیابی به نفت عراق با کمترین هزینه سوء استفاده کردند؛ آنها هیچگاه این رژیم را به خاطر این جنایت بازخواست نکردند بلکه به دنبال کسب منافع شخصی خود بودند.

پربیننده ترین خبرها