رایزنی نخست وزیر انگلیس با بن زاید و بن سلمان

رایزنی نخست وزیر انگلیس با بن زاید و بن سلمان
پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 - 11:47

نخست‌ وزیر انگلیس در خصوص ثبات بازارهای جهانی انرژی با ولیعهد ابوظبی و ولیعهد سعودی گفت‌وگو کرد.

العالم _ امارات

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درباره «همکاری آینده» دو کشور و ثبات بازارهای جهانی انرژی گفت‌وگو کردند.

دو طرف در این دیدار همچنین بر لزوم تقویت همکاری قوی در زمینه‌های امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در مواجهه با تهدیدهای فزاینده جهانی تأکید کردند.

بوریس جانسون پس از سفر به امارات و دیدار با بن زاید، در چارچوب سفری رسمی به عربستان سعودی سفر کرد و در فرودگاه ملک خالد ریاض مورد استقبال «محمد بن عبدالرحمن» معاون فرماندار ریاض و شماری از مقام‌های دیگر از جمله سفیر انگلیس در عربستان قرار گرفت.

بوریس جانسون سپس در دیوان سلطنتی در کاخ «الیمامه» در ریاض با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار کرد و دو طرف برای تشکیل شورای شراکت راهبردی دو کشور یادداشت تفاهمنامه امضا کردند.

در این نشست همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور و نیز تحولات اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

سفر جانسون به عربستان در حالی انجام می شود که این کشور به تازگی 81 نفر از جمله هفت یمنی و یک سوری را به اتهام فعالیت های تروریستی و سایر جرایم در بزرگترین اعدام جمعی در چند دهه اخیر، اعدام کرده است. این اعدام های گسترده، واکنش و خشم بسیاری ازفعالان حقوق بشر و نهادهای بین المللی را در پی داشته است.

نخست‌وزیر انگلیس پیش‌تر در پی افزایش جهانی بهای انرژی به سبب جنگ در اوکراین، از سران اروپایی خواسته بود تا از اعتیاد به نفت و گاز روسیه دست بردارند و کنترل منابع انرژی خود را بازپس بگیرند.

جانسون گفته بود: انگلیس در حال گسترش ائتلاف بین‌المللی جدیدی برای مواجهه با واقعیت جدیدی است که با آن روبرو است. جهان باید خود را از هیدروکربن‌های روسیه جدا کند و امارات و عربستان شرکای بین‌المللی کلیدی برای این کار هستند.

با این حال عربستان و امارات قصد افزایش تولید نفت را ندارند چرا که این اقدام توافق نفتی با روسیه معروف به اوپک پلاس را برهم می زند.

بر اساس اعلام دفتر جانسون، امارات و عربستان بزرگترین شرکای اقتصادی انگلیس در منطقه هستند. ارزش مبادلات تجاری انگلیس با ابوظبی در سال 2020 حدود 15.9 میلیارد دلار و با ریاض 13.9 میلیارد دلار افزایش یافت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها