آیا توافق هسته‌ای نزدیک است؟

آیا توافق هسته‌ای نزدیک است؟
جمعه 27 اسفند 1400 - 16:35

در سایه ادامه مذکرات مربوط به توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌های ایران و پایبندی ایران به شروطش، سوالات بسیاری مطرح است.

العالم- نظرکده

کارشناسان امور استراتژیک بین‌المللی معتقدند که عملیات نظامی روسیه در اوکراین مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران را تحت الشعاع قرار داده است.

کارشناسان می‌گویند تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه بر واردات نفت و گاز روسیه و همچنین بهای جهانی نفت تاثیر گذاشته و متعاقب آن، روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران نیز دچار دگرگونی‌هایی شده است.

کارشناسان افزودند، واشنگتن سناریوهای جدیدی برای روند مذاکرات وین دارد؛ سناریوی منطقی این است که توافق هسته‌ای را سرعت خواهد بخشید؛ زیرا آمریکا به نفت و گاز ایران نیاز دارد تا آن را صادر کند و این یعنی اینکه، بهای جهانی نفت کاهش خواهد یافت.. سناریوی دوم این است که آمریکا بر موضع خود اصرار کند و هیچ‌گونه امتیازی در توافق هسته‌ای نخواهد داد.

از سوی دیگر، پژوهشگران سیاسی می‌گویند که ناظران اروپایی 60 درصد به موفقیت مذاکرات وین خوشبین هستند و معتقدند که توافق به زودی صورت می‌گیرد.

آنها خاطرنشان کردند، آمریکا در حال حاضر در بحران فرو رفته است و با هر گامی که به عقب یا جلو بردارد دچار چالش و مشکل می‌شود؛ مثلا در صورت لغو تحریم‌های تحمیلی علیه ایران، هژمونی آمریکا دچار فروپاشی می‌شود و اگر تحریم‌ها لغو نشود مشکلات و بحران‌های جدیدی برای منطقه خلق خواهد شد. آنها تأکید کردند آمریکا تمایل دارد به زودی توافق هسته‌ای نهایی شود ولی در عین حال، شروط خود را بر طرف مقابل تحمیل کند؛ موضوعی که ایران آن را قویا رد می‌کند.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند که بحران اوکراین ناتوانی آمریکا را در مواجهه با چالش‌های بزرگ‌تر ثابت کرده است.

به عقیده کارشناسان امور استراتژیک، شاخص‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و نابسامانی‌های اقتصادی در داخل آمریکا و کشورهای اروپا به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روند و نتایج مذاکرات وین تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناسان خاطرنشان کردند ایران از همان آغاز مذاکرات در وین آمادگی خود را برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای اعلام کرد ولی آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات کارت‌ها را به هم ریختند تا از اجرای کامل تعهدات خود شانه خالی کنند.

پربیننده ترین خبرها