توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین

توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین
پنج‌شنبه 4 فروردين 1401 - 22:05

هیأت ایران در توضیحاتی درباره رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی در خصوص اوکراین اعلام کرد: متن فعلی قطعنامه حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است.

العالم - مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اوکراین درباره «تبعات انسانی» اقدام نظامی در اوکراین را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۱۴۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع به تصویب رسید. ایران به این قطعنامه رای ممتنع داد.

در همین خصوص هیأت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این قطعنامه و رای خود توضیحاتی را ارائه کرد.

هیأت جمهوری اسلامی ایران در این باره اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار آن است. ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف‌ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه تاکید می‌کند.

در این توضیحات آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش ها تکرار کرده و همه طرف ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی ‌های خود را از طریق گفت‌وگو دنبال کنند.

هیأت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است. جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که ماهیت بشردوستانه کمک‌ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک‌های بشردوستانه صرفا بایستی بر اساس اصول انسانی و بی طرفی صورت گیرد. همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب دیده هستیم. مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته ای دارد. ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می کنیم. دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین‌المللی تکرار می‌کند.

پربیننده ترین خبرها