توییت جدید مقتدی صدر درباره جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور

توییت جدید مقتدی صدر درباره جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور
جمعه 5 فروردين 1401 - 10:43

رهبر جریان صدری در عراق اظهار داشت شرم‌آور است که عراق و مردم آن بدون دولت مانده‌اند.

العالم- عراق

به گزارش العالم، مقتدی صدر، امروز (جمعه) در توییتی اظهار داشت: "روز شنبه منتظر نمایندگان مستقل هستیم و امیدواریم که آنها و اپوزیسیون ملی موضعی شرافتمندانه به خاطر مردم داشته باشند."

صدر افزود: "شرم‌آور است که عراق و مردم آن بدون دولت مانده‌اند."

قرار است پارلمان عراق، فردا (شنبه) جلسه‌ای برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید تشکیل دهد. رئیس‌جمهور منتخب باید حداکثر ظرف 15 روز به نامزد نخست‌وزیری ماموریت تشکیل کابینه را محول کند. همچنین نخست‌وزیر جدید نیز حداکثر ظرف یک ماه باید کابینه را تشکیل دهد.

بنابر تحولات سیاسی جاری درعراق، حزب دموکرات کردستان، فراکسیون صدر و ائتلاف السیاده، از تشکیل ائتلاف پارلمانی انقاذ الوطن (نجات میهن) خبر دادند. این ائتلاف جدید ریبر احمد را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و جعفر الصدر را به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی کرد.

حسن العذاری، سخنگوی فراکسیون صدر در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که این ائتلاف پارلمانی متشکل از فراکسیون صدر، ائتلاف السیاده و حزب دموکرات کردستان تشکیل شده است.

مقتدی صدر نیز با انتشار توئیتی اعلام فراکسیون اکثریت متشکل از ائتلاف حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده و فراکسیون صدر را تبریک گفت.

در واکنش به این اقدام صدر، هیئت هماهنگی شیعی دیروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای درباره روند تحولات جاری در عراق و جلسه روز شنبه درباره انتخاب رئیس جمهور تاکید کرد که این جلسه به علت نرسیدن به حدنصاب محقق نخواهد شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما شاهد آن هستیم که فشارهایی برای برگزاری جلسه‌ای که شروط لازم از لحاظ حد نصاب و شرایط به خصوص در نزد مهم ترین تاثیرگذاران بر سیاست و مستقلان را ندارد، اعمال می‌شود، که این مساله نادیده گرفتن حق بزرگترین قشر ملت بزرگوار عراق است که انواع سختی‌ها و دردها را تحمل کرده‌اند.

چارچوب هماهنگی شیعی خاطرنشان کرد: این مساله همچنین موجب ایجاد شکاف بزرگ بین آنها (شیعیان) و اختلاف و از بین رفتن اقتدار آنها می‌شود که این مساله مورد قبول عقل و منطق نیست.

با وجود اینکه 5 ماه از برگزاری انتخابات 10 اکتبر در عراق می‌گذرد، اختلافات بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت موجب شده که هنوز دولتی در این کشور تشکیل نشود.

پربیننده ترین خبرها