کی‌یف خواستار دریافت بخشی از زرادخانه ناتو شد

کی‌یف خواستار دریافت بخشی از زرادخانه ناتو شد
يکشنبه 7 فروردين 1401 - 17:41

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خواستار دریافت یک درصد از تسلیحات و زرادخانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" برای رویارویی با نیروهای روسیه شد.

العالم - اروپا

پیشروی نیروهای روسیه به سوی کی‌یف پایتخت اوکراین در روزهای اخیر به رغم مقاومت شدید نیروهای این کشور، ادامه یافته و به کی‌یف نزدیک تر شده اند. این درگیری ها که از ۲۴ فوریه آغاز شده با توپخانه و موشک در کی یف و شهرهای بزرگ اوکراین مانند خارکیف و ماریوپول ادامه یافته است.

نیروهای روسیه برای نخستین بار در چند روز گذشته به شهر لویو و یک پایگاه نظامی نزدیک مرز لهستان در غرب اوکراین حمله هوایی کرده اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین که روز شنبه به صورت برخط، در نشست دوحه ۲۰۲۲ سخنرانی می‌کرد، همچنین از تولیدکنندگان انرژی خواسته است که با افزایش تولیدات شان مانع استفاده روسیه از نفت و گاز به مثابه ابزاری برای باج‌گیری از دیگر کشورها شوند.

وی ادامه داد: آنها (کشورهای تولیدکننده انرژی) می‌توانند سهم بیشتری در اجرای عدالت داشته باشند. آینده اروپا در دست شماست. از شما می‌خواهیم تولید انرژی را افزایش دهید تا همه در روسیه بفهمند که هیچ کس نمی‌تواند از انرژی به عنوان ابزاری برای باج‌گیری از دیگران استفاده کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت هیچ کشوری از بابت نوسانات ناشی از اختلال در تولید مواد غذایی در پی درگیری روسیه و اوکراین مصون نخواهد بود. جهان هنوز از پیامدهای همه گیری کرونا و از افزایش قیمت مواد غذایی رهایی نیافته است و هیچ کس در برابر ضربه های جدید بیمه نیست و همچنین نمی توان مطمئن بود که امنیت فیزیکی در مورد غذا وجود خواهد داشت.

زلسنکی همچنین نیروهای نظامی روسیه را به مین‌گذاری کشتزارها و از بین بردن تجهیزات کشاورزی متهم کرد.

بیستمین دوره نشست دوحه که ۲۶ و ۲۷ مارس(۶ و ۷ فروردین) برگزار می‌شود، رویداد جهانی با حضور سیاستمداران دنیا با هدف بررسی مهم‌ترین چالش‌های جهان، تقویت گفت‌وگو، تبادل افکار، سیاست‌گذاری و ارائه راهکارهای قابل اجراست.

جنگ در اوکراین اکنون وارد دومین ماه شده و در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه در جنگ خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن ۱۳۵۱ نفر را تاکنون تایید کرده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین آواره شده و بیش از یک هزار و ۸۰ نفر از غیرنظامیان این کشور جان باخته‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها