ادامه اعتراضات در سودان

ادامه اعتراضات در سودان
يکشنبه 7 فروردين 1401 - 18:58

معترضان سودانی بار دیگر با برگزاری تظاهرات در پایتخت و برخی شهرها با اقدامات اضطراری عبد الفتاح البرهان فرمانده ارتش این کشور مخالفت کردند.

العالم _ سودان

معترضان سودانی خیابان های اصلی و فرعی را در خارطوم پایتخت و نیز در شهرهای «بحری» در شمال و «ام درمان» در غرب این کشور با موانع سیمانی و شاخه های درخت و نیز با آتش زدن لاستیک های خودرو بستند.

در این میان بسیاری از خیابان های خارطوم روز یکشنبه به طور کامل بسته شدند. معترضان سودانی که به دعوت «کمیته هماهنگی مقاومت» به خیابان ها آمده بودند، خواستار روی کار آمدن دولتی مدنی و دموکرات به جای دولت نظامیان در این کشورند.

«کمیته های مقاومت» در شهرها و روستاهای سودان پس از اعتراضات 19 دسامبر سال 2018 شکل گرفت. این کمیته ها بیشترین نقش را در اداره تظاهرات در مناطق و شهرهای مختلف و حتی کناره گیری عمر البشیر فرمانده وقت ارتش در 11 آوریل سال 2019 داشتند.

«کمیته پزشکان سودان» که غیر دولتی است، روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد شمار قربانیان اعتراضات مردمی در این کشور از 25 اکتبر گذشته تا کنون به 92 کشته رسیده است. این در حالی است که مقامات سودان در واکنش به این بیانیه سکوت کرده اند که نشان از درستی آن دارد.

سودان از 25 اکتبر شاهد اعتراضات در مخالفت با اقدامات اضطراری عبد الفتاح البرهان فرمانده ارتش این کشور است که مهم ترین آن اعلام حالت فوق العاده و انحلال شورای حاکمیتی و نیز انحلال کابینه انتقالی در سودان است.

عبد الفتاح البرهان در واکنش به اتهام کودتای نظامی که به او وارد می شود، گفته است که این اقدامات برای اصلاح مسیر مرحله انتقالی است.

وی متعهد شده است قدرت را یا از طریق انتخابات یا از طریق توافقی ملی واگذار کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها