سیزده به در از طبیعت مانند خانه خود مراقبت كنيد

سیزده به در از طبیعت مانند خانه خود مراقبت كنيد
شنبه 13 فروردين 1401 - 09:33

سیزده به در ، سیزدهمین روز از نوروز و فروردین ماه است که در این روز مردم به دل کوه و دشت و جنگل و صحرا می زنند تا کنار یکدیگر روز خوب و خوشی را سپری کنند و چه خوب است در این روز از طبیعت مانند خانه خود مراقبت كنيد.

العالم - ايران

از گذشته های دور تاکنون مردم از چند روز قبل از سیزده به در با برنامه ریزی برای برگزاری یک دورهمی با شکوه و به صورت جمعی خود را برای این روز آماده می کنند و هستند بسیاری از خانواده هایی که یک روز یا ۲ روز قبل از سیزدهمین روز از فروردین ماه به دل طبیعت و استقبال این روز می روند.

برپایی چادرهای مسافرتی و آتش روشن کردن و کباب درست کردن و خوردنی های رنگارنگ در روز طبیعت به اوج خود می رسد که گاه کنار شادمانی مردم و دورهمی هایشان صحنه های ناراحت کننده ای نیز دیده می شود که دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می آورد.

صحنه های شکستن شاخ و برگ درختان ، ریختن زباله در دل طبیعت ، برافروختن آتش که به آتش سوزی جنگل و مراتع منجر می شود ، آلوده کردن آب رودخانه ها، انداختن بطری ها، شکستن صندل های بوستان ها و پارک ها، نوشتن یادگاری بر روی وسایل بازی در پارک ها یا روی درختان ، شکار حیوانات و پرندگان به صورت غیر مجاز و چیدن گل ها و گیاهان همگی میراث روز طبیعتی است که عده ای از مردم به جای آشتی با طبیعت در واقع به جنگ با طبیعت می روند.

در همین حال هستند کسانی که برای طبیعت سبز خداوندی ارزش قایلند و از طبیعت مانند خانه خود مراقبت می کنند تا مبادا چهره سبز آن خراب شود.

روز طبیعت در واقع ما باید یک کلاس درس برای فرزندانمان برگزار کنیم، کلاس درس عملی و درس این روز نیز باید مراقبت همه جانبه از طبیعتی باشد که سرمایه نسل های بعد از ما است.

در روز طبیعت همه خانواده‌ها به شکل جمعی با هم غذای ظهر را آماده می کنند و میوه و خوردنی‌های سفره هفت سین را با خود برمی دارند و به دامان صحرا و طبیعت می‌روند.

پختن آش رشته ، پختن شیرینی های محلی، پختن نان ساجی و گرده در دل طبیعت، انداختن سبزه به آب روان و گره زدن سبزه توسط جوانان برای بخت گشایی و برآورده شدن آرزوها همگی از سنت های مردم در این مناطق است.
گپ و گفت های خانوادگی و شوخی و بازی کردن گروهی از دیگر رسوم این روز است.

کنار همه این سنت های زیبا باید طوری عمل کنیم که اگر چهاردهم سری به بوستان ها یا فضای سبز و طبیعت اطرافمان بزنیم، با حجم بسیاری از زباله و شاخ و برگ شکسته درختان و نایلون های رها شده یا زباله ها داخل رودخانه ها مواجه نشویم.

چندین سال است که شهرداری و محیط زیست و سازمان های مردم نهاد با توزیع کیسه زباله ،مردم را به نگهداری از طبیعت دعوت می کنند یا در روز طبیعت با حضور میان مردم آموزش های لازم را به آنان می دهند .

مردم بر این باورند که در روز طبیعت باید برای دور کردن نحسی و بلا، از خانه بیرون بروند و این نحسی را در طبیعت به در کنند.

انداختن ۱۳ عدد سنگ ریز و کوچک پشت سر برای بیرون کردن نحسی و نماندن در خانه برای بیرون کردن نحسی، از سنت هایی است که از دیرباز در قصرشیرین وجود داشته است.
این در حالی است که در هیچ یک از تقویم های رسمی، دانشنامه ها و متون کهن فارسی اشاره ای به نحس بودن روز سیزدهم فروردین نشده است و همه، این روز را به عنوان روزی فرخنده و نیک یاد کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها