سفر چند دیپلمات سعودی به لبنان

سفر چند دیپلمات سعودی به لبنان
يکشنبه 14 فروردين 1401 - 10:58

برخی منابع اعلام کردند که چند دیپلمات سعودی برای هماهنگی‌های لازم جهت بازگشت سفیر عربستان در لبنان، به بیروت سفر کرده‌اند.

العالم - عربستان - لبنان

یک روزنامه کویتی اعلام کرد که تعدادی از دیپلمات‌های سعودی برای آماده سازی جهت بازگشت «ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان به بیروت سفر کرده‌اند.

روزنامه کویتی «الجریده» به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که مواضع «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در خلیج‌فارس بازتاب یافت و «تاثیر مثبتی بر روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه در چند روز آینده خواهد داشت».

این منابع به اطلاعاتی در مورد بازگشت سفیر کویت به بیروت نیز اشاره کردند.

این گزارش تأکید کرده که این تحولات می‌تواند به بهبود اوضاع در لبنان کمک کند.

نخست وزیر لبنان چندی قبل با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که دولت لبنان متعهد است که اقدامات لازم را برای تقویت همکاری‌ها با عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام دهد.

میقاتی همچنین بر ضرورت توقف همه فعالیت‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و رسانه‌ای در لبنان که به حاکمیت عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و امنیت و ثبات آنها آسیب بزند، تاکید کرده بود.

تنش‌ میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد و این جنگ را بیهوده خواند.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، 48 ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

در ماه ژانویه گذشته، وزیر خارجه کویت در سفر به لبنان طرحی را برای ترمیم روابط کشورهای عربی با لبنان پیشنهاد کرد.

پربیننده ترین خبرها