گروه‌های حقوق بشری: اهالی تیگرای در اتیوپی با «جنایت جنگی» مواجه شده‌اند

گروه‌های حقوق بشری: اهالی تیگرای در اتیوپی با «جنایت جنگی» مواجه شده‌اند
چهارشنبه 17 فروردين 1401 - 08:56

به گفته عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، غیرنظامیان تیگرای از زمان آغاز جنگ اتیوپی در نوامبر 2020 با پاکسازی قومی" مواجه بوده اند.

العالم - آفریقا

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد دو گروه حقوق بشری روز چهارشنبه گفتند که نیروهای امنیتی و متحدان آنها در بخش مورد مناقشه شمال اتیوپی مرتکب تخلفاتی علیه اهالی تیگرای شده اند که با مصادیق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برابری می‌کند.
عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر (HRW) گفتند که غیرنظامیان تیگرای از زمان آغاز جنگ اتیوپی در نوامبر 2020 در "یک کمپین بی‌امان پاکسازی قومی" در منطقه غربی تیگرای هدف قرار گرفته‌اند.
طی ماه‌های بعد، چند صد هزار نفر از اهالی تیگرای با روشی "هماهنگ شده" توسط نیروهای امنیتی و مقامات غیرنظامی از طریق تجاوز جنسی، قتل، گرسنگی و سایر موارد با انگیزه قومی اخراج شده اند.
عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مشترکی با عنوان «شما را از این سرزمین پاک خواهیم کرد» گفتند: این حملات گسترده و سیستماتیک علیه جمعیت غیرنظامی تیگرای جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است.
طی 15 ماه، دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل با بیش از 400 نفر از جمله پناهندگانی که به سودان گریختند و نیز با شاهدان خشونت که هنوز در غرب تیگرای و سایر نقاط اتیوپی زندگی می کنند، مصاحبه کردند.
این جنایات به دست مدیران غیرنظامی تازه منصوب شده در غرب تیگرای و نیروهای منطقه ای و شبه نظامیان غیرقانونی از منطقه همسایه آنها رخ داده است.
آمهارا و تیگرای از بزرگترین گروه های قومی اتیوپی هستند و هر دو ادعای تاریخی مالکیت کامل منطقه حاصلخیز وسیع تیگرای غربی را دارند که از رودخانه تکزه تا سودان امتداد می یابد.
آمریکا مارس 2021 اعلام کرد "اقدامات پاکسازی قومی" در غرب تیگرای در حال انجام است. مقامات آمهارا این اتهامات را "تبلیغاتی" دانستند و آنها را رد کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها